این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۱۳۰-۱۵۴

عنوان فارسی بررسی وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم
چکیده فارسی مقاله هدف: مسئله اشتغال تقریباً از اهداف قطعی عموم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شمار می‌آید. بهبود وضعیت اشتغال و ارزیابی عملکرد مراکز آموزش عالی مبتنی بر انجام پژوهش در این زمینه است. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان رشته‌ علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم می‌پردازد. روش پژهش: این مطالعه، پژوهشی کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی- توصیفی و با به کارگیری ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه فارغ‌التحصیلان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم (402 نفر) هستند که 302 نفر ار آن‌ها پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. یافته‌ها: از مجموع 302 نفری که پرسشنامه‌های ارسالی را تکمیل نمودند، 1/82 درصد پاسخگویان را زنان و 9/17 درصد را مردان تشکیل داده‌اند. 7/51 درصد پاسخگویان در زمان انجام تحقیق، شاغل بوده و 3/48 درصد بیکار بوده‌اند. کمترین درصد بیکاری مربوط به فارغ‌التحصیلان ورودی 1380 و 1381 دانشگاه قم می‌باشد و بالاترین درصد بیکاری در بین ورودی‌های 1385 و 1386 مشاهده می‌شود. بیکاری در پذیرش‌شدگان سال‌های 1380 تا 1385 تقریباً وضعیت صعودی داشته و پس از کاهش بیکاری در چند سال، مجدداً برای ورودی‌های سال‌های 1388 تا 1391 این وضعیت صعودی تکرار شده است. از بین 156 پاسخگوی شاغل، 7/64 درصد (101 نفر) در شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود فعالیت می‌کنند و اکثر آنان در زمینه کتابداری فعالیت دارند اما 3/35 درصد شغل‌شان با رشته تحصیلی مرتبط نیست. نتیجه‌گیری: بهبود وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان مستلزم تشکیل کارگروه کار و اشتغال در دانشگاه و اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های پیشنهادی است.‌
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتغال، فارغ‌التحصیلان، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه قم،

عنوان انگلیسی Survey of the employment status of knowledge & Information Science graduates of Qom University
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: objective: The employment problem is one of the definitive goals of university students. Improving employment and evaluating the performance of higher education centers is based on researching in this area. Accordingly, the present study seeks to evaluate the job status of knowledge and Information science graduates of Qom University. Methodology: This study is an applied research carried out by a descriptive survey method and a researcher-made questionnaire. The statistical population consists of all graduates of Qom University (402 people). 302 people completed the questionnaires. The list of graduates is provided through the graduates’ section of education department of Qom university. Data were analyzed using SPSS 24 software. Findings: Of all the graduates of knowledge and Information science graduates in Qom University (402 students), 302 completed the questionnaires. 82.1% of the respondents were women and 17.9% were men. 51.7% of the respondents were employed at the time of the survey and 48.3% were unemployed. The lowest unemployment rate is related to the graduates of Qom University 2001 and 2002 and the highest unemployment rate is between 2006 and 2007. Unemployment in admitted students of 2001 to 2006 was almost upward, and after the decline in unemployment for several years, the upward trend was repeated again for the years 2009 to 2012. Of the 156 employed respondents, 64.7% (101 people) work in education related jobs but 35.3% (55 people) expressed that there is no relationship between their job and their proficiency. The proportion of people who work in related jobs in female and male respondents, differs significantly. Most graduates who work in specialized jobs are librarians. Most of the respondents (56.4%) started their jobs after receiving the bachelor's degree. Almost, half of the respondents who work in education related jobs have waited less than a year to find a job. Conclusion: In recent years, our country is facing the problem or crisis of graduate unemployment. Therefore, it is necessary for planners to look at the job status of graduates from a more realistic perspective and then make appropriate decisions. For this reason, after investigating the employment status of Information Science and knowledge studies graduates of Qom University, we claim that Improving the employment status of graduates requires the establishment of “work and employment group” at the university and implementing proposed policies and programs. Moreover, introducing the field correctly to university entry volunteers and related organizations, modifying the admission process and balancing gender based on labor market needs, and increasing its fit with the job market, can improve the employment status of graduates. Also, in order to connect students with the labor market cross-sectionally, it is suggested that the university create an employment agreement with institutions with education related jobs; For example, create an agreement whit public libraries to use Qom University students for part-time jobs, such as cataloging.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اشتغال, فارغ‌التحصیلان, علم اطلاعات و دانش‌شناسی, دانشگاه قم

نویسندگان مقاله زهرا صدرآبادی |
گروه آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

مهدی محمدی |
استادیار گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی https://lis.aqr-libjournal.ir/article_118501_0aac047b357b1e705f3696fdf1a1efb8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات