این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۹۱-۱۱۸
عنوان فارسی
تبیین مؤلفههای مدیریت دانش استارتآپها در رشته علم اطلاعات و دانششناسی
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر، با هدف کشف مؤلفههای مدیریت دانش مؤثر بر استارتآپهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی صورت گرفت. روش پژوهش: پژوهش در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمی (تحلیل عاملی اکتشافی) صورت گرفت؛ ابتدا مؤلفههای مدیریت دانش برای استارتآپها با روش فراترکیب شناسایی گردید و مؤلفههای شناسایی شده از طریق روش دلفی احصا شد. به منظور تلخیص و دستهبندی مؤلفهها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری در بخش دلفی 30 نفر از صاحبنظران حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و مدیریت دانش، رشته مدیریت و برخی شرکتهای مرتبط با استارتآپهای در زمینه علم اطلاعات و دانششناسی بودند و در بخش اکتشافی نیز از نظرات 300 نفر از مدیران و کارشناسان استارتآپها در این حوزه بهره برده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی میانگین، انحراف معیار، آزمون بارتلت و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که مؤلفههای مدیریت دانش استارتآپهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی در نه مؤلفه اصلی شامل: شناسایی دانش، خلق دانش، ساماندهی دانش، ارائه دانش، تسهیم دانش، کاربست دانش، توسعه دانش، تغییر دانش و حفاظت از دانش قرار میگیرند، که جمعاً 70/096 درصد از واریانس مدیریت دانش استارتآپهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی را تبیین میکنند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، مؤلفههای کاربست دانش، تسهیم دانش و خلق دانش به ترتیب مهمترین مؤلفههای مدیریت دانش در استارتآپهای علم اطلاعات و دانششناسی هستند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند به عنوان الگویی برای پیادهسازی مدیریت دانش استفاده شده و بدین ترتیب زمینه را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر اینگونه استارتآپها را فراهم کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،مدیریت دانش&،quot،، &،quot، استارتآپ&،quot،، &،quot،رشته علم اطلاعات و دانششناسی&،quot،،
عنوان انگلیسی
Components of Startups Knowledge Management in Knowledge and Information Science discipline
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Today, the role of physical and financial resources as a competitive advantage among organizations has diminished and is largely based on strategic management of knowledge and knowledge assets. This, in turn, has led to the emergence of companies and organizations whose core foundation is knowledge and application of ideas, creativity, and innovation in the realities of the new business world. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the components of knowledge management that affect the startups in Knowledge and Information Science. Methodology: The present study was conducted in two parts: qualitative (Meta synthesis and Delphi) and quantitative (exploratory factor analysis); first, the components of knowledge management for startups were identified by the Meta synthesis method and the components identified by the Delphi method were counted. Then, exploratory factor analysis was used to summarize and categorize the components. The population of the study included 30 experts in the field of Knowledge and Information Science and knowledge management, and in the exploratory section, the opinions of 300 IT startup managers were used. The research instrument was a researcher made questionnaire. The data were analyzed through SPSS software using mean and standard deviation, Bartlett and KMO test, and exploratory factor analysis. Finding: The findings show that the components of the knowledge management of startups in Knowledge and Information Science are nine factors of knowledge recognition, knowledge creation, knowledge organization, knowledge presentation, knowledge sharing, knowledge application, knowledge development, knowledge change and knowledge protection, which explain 70.096 percent of the variance of Knowledge Management of Startups in Knowledge and Information Science. The results of exploratory factor analysis also show that the components of knowledge application, knowledge sharing and knowledge creation are the most important components of knowledge management of startups in Knowledge and Information Science, respectively. Conclusion: The results of this research can be used as a model for the implementation of knowledge management and thus provide the ground for the growth and development of such startups as much as possible.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,مدیریت دانش&,quot,, &,quot, استارتآپ&,quot,, &,quot,رشته علم اطلاعات و دانششناسی&,quot
نویسندگان مقاله
زیبا محمدزاده |
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
میترا قیاسی |
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
صفیه طهماسبی لیمونی |
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_107180_1dbb7b73d074c0a1360168c84db9cf74.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات