این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۴۷، شماره ۳، صفحات ۲۶۳-۲۷۴
عنوان فارسی
کیفیت خدمات آموزشی در دانشکده دندانپزشکی گرگان از دیدگاه دانشجویان در سال ۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله
چکیدهمقدمه: کیفیت خدمات آموزشی مفهومی چندبعدی و نتیجه تفاوت ادراک شده بین انتظارات دانشجویان در نظام آموزشی با خدمات دریافتی توسط آنان است. اکنون که گسترش دانشگاهها از مرحله کمی به مرحله کیفی سوق داده شده است، ضرورت تعیین کیفیت خدمات دانشگاهها محسوس است. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات آموزشی در دانشکده دندانپزشکی گرگان انجام شد. مواد و روشها: یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1400 انجام شد. 103 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مطالعه شرکت نمودند. ابزار گردآوری دادهها، برطبق پرسشنامه مدلSERVQUAL که با در نظر گرفتن پنج بعد کیفیت خدمات ابداع گردیده است، تنظیم گردید. جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی در نرم افزار آماریSPSS.23 استفاده شد. یافتهها: میانگین سنی دانشجویان دندانپزشکی شرکت کننده در مطالعه، 31/3±09/23 سال بود. اکثر دانشجویان زن (3/57 درصد) و مابقی مرد (7/42 درصد) بودند. میانگین نمره کلی کیفیت خدمات مورد انتظار 49/0±52/4 و میانگین نمره کلی کیفیت خدمات ادراک شده (71/0±09/3) بود. میانگین نمره شکاف کلی کیفیت خدمات (79/0±44/1-) بود. بیشترین شکاف در بعد پاسخگویی 05/1±58/1- و کمترین شکاف در بعد ملموسات 92/0±23/1- به دست آمد. نتیجهگیری: در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و عبارات مربوطه، شکاف کیفیت وجود داشت که نشان میدهد انتظارات دانشجویان در تمامی ابعاد برآورده نشده است. جهت رفع این شکاف، برنامهریزی دقیق و مدیریت اثربخش خدمات آموزشی باید به کار گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شکاف کیفیت، خدمات آموزشی، مدل سروکوال، دانشجویان، دندانپزشکی
عنوان انگلیسی
The Quality of Educational Services from Viewpoints’ Of Dentistry Students of Gorgan In 2021
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The notion of educational service quality is multifaceted and arises from the perceived variance between students' expectations from the educational system and the services they actually receive. The progression of universities has shifted from a quantitative phase to a qualitative one, and as such, it has become necessary to assess the quality of university services. This research was conducted to evaluate the educational service quality at Gorgan Dental School.Materials and Methods: A cross-sectional descriptive study was conducted in 2021, among dental students attending Gorgan Dental School, Golestan University of Medical Sciences. Data were collected using the SERVQUAL model questionnaire, which was devised considering the five domains of service quality. Descriptive statistics and inferential statistics were used in SPSS 23 to analyze the data.Results: A total of 103 students, with an average age of 23. 09±3. 31 years, participated in this study. Most of the students were female (59%) and the rest were male (44%). The average overall score of expected service quality was 4.52±0.49 and the overall average score of perceived service quality was 3.09±0.71. The overall average gap in service quality was -1.44±0.79. The greatest gap was noticed in the responsiveness domain (-1.58±1.05) and the least gap was found in the tangible domain (-23.1±0.92).Conclusion: There was a gap in all aspects of the quality of educational services and related terms, which shows that the expectations of students have not been completely met. In order to resolve this gap, meticulous planning and effective management of educational services should be enacted.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Quality Gap, Educational Services, SERVQUAL Model, Students, Dentistry
نویسندگان مقاله
علیرضا حیدری | Alireza Heidari
School of Health, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
زهرا خطیرنامنی | Zahra Khatirnamani
Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
مهدی عباس آبادی | Mehdi Abbasabadi
Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
نرگس رفیعی | Narges Rafiei
Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
مرضیه احمدی | Marzieh Ahmadi
School of Health, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
حدیثه سراوانی | Hadiseh Saravani
School of Health, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jmds.mums.ac.ir/article_22969.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات