این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
پزشکی قانونی
، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش وتعهد بر دلزدگی ونشخوارهای ذهنی زنان خشونت دیده
چکیده فارسی مقاله
هدف: یکی از ﻣﺴﺎﺋﻞ و آﺳﯿﺐﻫﺎی ﻣﻬﻢ در ﺣﻮزه ﺧﺎﻧﻮاده، پدیده ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺧﺎنگی اﺳﺖ که در این بین خشونت علیه زنان موضوعی است که متخصصان حوزه سلامت روان به آن توجه دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش تعهد بر دلزدگی و نشخوار های ذهنی زنان خشونت دیده انجام گرفته است. روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری کلیه زنان متاهل خشونت دیده مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر رفسنجان در 6 ماهه اول سال 1401 بودند. روش نمونه گیری هدفمند و30 زوج براساس پرسشنامه های خشونت نسبت به زنان حاج یحیی (1377)، دلزدگی زناشویی پاینز (1996) و نشخوار ذهنی نیما قربانی و همکاران(1386) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه گواه (15نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض 10 جلسه آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش -تعهد و گروه کنترل در این زمان هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته ها: نشان دادند که عمل آزمایشی حداقل بر یکی از متغیرهای وابسته تاثیر معنی دار داشته است. آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد تعهد و پذیرش(عمل آزمایشی) بر کاهش دلزدگی زناشویی(21/7=F و 0.01=P) و کاهش نشخوار ذهنی (07/4=F و 03/0=P) تاثیر مثبت داشته است. براساس اندازه اثر می توان گفت میزان اثربخشی مداخله در متغیر دلزدگی (47/0) و در مورد متغیر نشخوار ذهنی (38/0) بوده است. نتیجه گیری: بنابراین آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد نقش بسیار مهمی در کاهش دلزدگی و نشخوار ذهنی زنان خشونت دیده ایفا می کند و می تواند به عنوان یک روش آموزشی اثربخش پیشنهاد شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکرد پذیرش و تعهد،دلزدگی،نشخوارهای ذهنی،خشونت،زنان
عنوان انگلیسی
Investigating the effectiveness of life skills training based on the acceptance and commitment approach on burnout and mental ruminations of violent women
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of life skills training based on the approach of acceptance and commitment on burnout and mental ruminations of violent women. The research was carried out in a semi-experimental way with a pre-test and post-test design and a control group. The statistical population was all the married women who experienced violence referring to family counseling centers in Rafsanjan city in the first 6 months of 1401. With the available sampling method, 30 couples were randomly selected into two experimental groups (15 people) based on Haj Yahya's violence towards women questionnaires (1377), Pines' marital burnout (1996) and Nima Ghorbani et al.'s (1386) mental rumination. And the control group (15 people) was appointed. The experimental group was exposed to 10 sessions of life skills training based on the acceptance and commitment approach, and the control group did not receive any training during this period. Participants were evaluated with tools before and after training. Data were analyzed using covariance test (ANCOVA) and SPSS-22 statistical software. The findings showed that teaching life skills based on the approach of commitment and acceptance had a positive effect on reducing marital burnout (F=7.21 and P=0.01) and reducing mental rumination (F=4.07 and P=0.03). Based on the size of the effect, it can be said that the effectiveness of the intervention was (0.47) in the burnout variable and (0.38) in the mental rumination variable. Therefore, teaching life skills based on the approach of acceptance and commitment plays a very important role in reducing the burnout and mental rumination of violents women and can be suggested as an effective educational method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ACT,burnout,rumination,violent,women
نویسندگان مقاله
سمیه حدادرنجبر | somaye hadadranjbar
vali-asr university of rafsanjan
دانشگاه ولیعصر رفسنجان
رضوان صدرمحمدی | rezvan sadrmohamadiد
Vali-Asr university Rasfanjan
دانشگاه ولیعصر رفسنجان
نشانی اینترنتی
http://sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-2216-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی قانونی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات