این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۸، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثر آموزش مبتنی بر روان‌شناسی مثبت (مدل پرما) بر جهت‌گیری آینده و خودکارآمدی در دانش‌آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه، هدف: از مهم‌ترین دغدغه­های نظام‌های آموزشی، ارتقای بهزیستی و عملکرد مطلوب فراگیران است. از آنجا که عوامل فردی و اجتماعی متفاوتی در بهزیستی، سلامت روان و عملکرد مطلوب تأثیرگذار است، مداخلۀ مؤثر برای بهبود و ارتقای آنها ضروری به نظر می­رسد. هدفِ نویسندگان در این پژوهش، بررسی اثر آموزش مبتنی بر روان‌شناسی مثبت (مدل پرما) بر جهت­گیری آینده و خودکارآمدی دانش­آموزان دختر است. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع طرح­های نیمه­آزمایشی با استفاده از اجرای پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. در پژوهش حاضر گروه آزمایش تحت آموزش بسته پرما قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان  دختر دوره متوسطه شهر یاسوج در سال تحصیلی 1401-1400 بود. روش نمونه­گیری، خوشه­ای چند مرحله­ای و ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه جهت‌گیری­آینده است که ماگیو و همکاران، آن را طراحی کرده‌اند و مقیاس خودکارآمدی دانش‌آموزان موریس بود. یافته‌ها: بر پایه نتایج پژوهش، اثر مدل پرما بر جهت­گیری آینده در گروه مداخله پرما و کنترل در پس­آزمون معنادار و مثبت است؛ یعنی آموزش مبتنی بر روان‌شناسی مثبت به بهبودِ جهت­گیری آینده و تاب­آوری در پس­آزمون منجر می­شود. یافته‌ها همچنین نشان داد که اثر آموزش مدل پرما بر خودکارآمدی دانش­آموزان در پس­آزمون معنادار است؛ یعنی آموزش مبتنی بر روان‌شناسی مثبت به افزایش مؤلفه­های شناختی، انگیزشی و فراشناختی خودکارآمدی منجر می­شود (P< 0/05). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، باید به فرایندهای برنامه‌ریزی و اجرای مداخله و تلفیق هر دو ویژگی مثبت و منفی عملکرد انسان توجه بیشتری شود؛ چرا که آموزش و تمرین مبتنی بر روان‌شناسی مثبت متمرکز بر آگاهی، می­تواند مبنای طراحی و اجرای بسیاری از مداخلات باشد. واژ‌گان کلیدی: روان‌شناسی مثبت­گرا، مدل پرما، جهت‌گیری آینده، خودکارآمدی، دانش­آموزان  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان‌شناسی مثبت­گرا، مدل پرما، جهت‌گیری آینده، خودکارآمدی، دانش­آموزان

عنوان انگلیسی The Effectiveness of the Educatio Based on Positive Psychology (PERMA Model) on Female Students' Future Orientation and self-efficacy
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Background & aim: One of the concerns of educational systems is to promote the well-being and optimal performance of learners. Considering that different individual and social factors influence well-being, mental health and optimal performance, therefore, effective intervention is necessary to improve and promote them. The purpose of this research is to investigate the effect of education based on positive psychology (Perma model) on future orientation and self-efficacy in female students. Method of investigation: In this study, the research method was semi-experimental design using pre-test, post-test and follow-up (one month after the post-test) with control group. In the present study, the experimental group was trained in the PERMA package, and the control group was placed on the waiting list. The statistical population of the present study was all the female students of high school of Yasuj city in the academic year of 2021-2022. The sampling method of this research was multi-stage clusters and the tools used in the current research were the future orientation questionnaire by Maggio et al. (2016) and the Morris students' self-efficacy scale (2001).  Findings: The results showed that the effect of the PERMA model on future orientation in the Perma intervention and control groups in the post-test is significant and positive; That is, education based on positive psychology leads to improvement of future orientation and resilience in the post-exam. The second finding of this research states that the effect of PERMA model training on students' self-efficacy in the post-test is positive. That is, education based on positive psychology leads to an increase in cognitive, motivational and metacognitive components of self-efficacy (P< 0/05). Conclusion: The results of this article show that more attention should be paid to the processes of planning and implementing intervention and combining both positive and negative characteristics of human performance. Therefore, training and practice based on positive psychology focused on awareness can establish the design and implementation of many interventions. Key words: positive psychology, PERMA model, future orientation, self-efficacy and students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله positive psychology, Perma model, future orientation, self-efficacy and students ​​​​​​​

نویسندگان مقاله زاضیه ذاکریان زاده | Razehe zakeryanzade
Yasuj Islamic Azad University
دانشگاه ازاد اسلامی یاسوج

قادر زاده باقری | Ghader zadehbagheri
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

علیرضا مارد پور | Alireza maredpour
Yasuj Islamic Azad University
دانشگاه ازاد اسلامی یاسوج


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-159-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات