این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۲۸، شماره ۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی اثر آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبت (مدل پرما) بر جهتگیری آینده و خودکارآمدی در دانشآموزان دختر
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه، هدف: از مهمترین دغدغههای نظامهای آموزشی، ارتقای بهزیستی و عملکرد مطلوب فراگیران است. از آنجا که عوامل فردی و اجتماعی متفاوتی در بهزیستی، سلامت روان و عملکرد مطلوب تأثیرگذار است، مداخلۀ مؤثر برای بهبود و ارتقای آنها ضروری به نظر میرسد. هدفِ نویسندگان در این پژوهش، بررسی اثر آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبت (مدل پرما) بر جهتگیری آینده و خودکارآمدی دانشآموزان دختر است. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع طرحهای نیمهآزمایشی با استفاده از اجرای پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. در پژوهش حاضر گروه آزمایش تحت آموزش بسته پرما قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر یاسوج در سال تحصیلی 1401-1400 بود. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای و ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه جهتگیریآینده است که ماگیو و همکاران، آن را طراحی کردهاند و مقیاس خودکارآمدی دانشآموزان موریس بود. یافتهها: بر پایه نتایج پژوهش، اثر مدل پرما بر جهتگیری آینده در گروه مداخله پرما و کنترل در پسآزمون معنادار و مثبت است؛ یعنی آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبت به بهبودِ جهتگیری آینده و تابآوری در پسآزمون منجر میشود. یافتهها همچنین نشان داد که اثر آموزش مدل پرما بر خودکارآمدی دانشآموزان در پسآزمون معنادار است؛ یعنی آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبت به افزایش مؤلفههای شناختی، انگیزشی و فراشناختی خودکارآمدی منجر میشود (P< 0/05). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، باید به فرایندهای برنامهریزی و اجرای مداخله و تلفیق هر دو ویژگی مثبت و منفی عملکرد انسان توجه بیشتری شود؛ چرا که آموزش و تمرین مبتنی بر روانشناسی مثبت متمرکز بر آگاهی، میتواند مبنای طراحی و اجرای بسیاری از مداخلات باشد. واژگان کلیدی: روانشناسی مثبتگرا، مدل پرما، جهتگیری آینده، خودکارآمدی، دانشآموزان
کلیدواژههای فارسی مقاله
روانشناسی مثبتگرا، مدل پرما، جهتگیری آینده، خودکارآمدی، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of the Educatio Based on Positive Psychology (PERMA Model) on Female Students' Future Orientation and self-efficacy
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: Background & aim: One of the concerns of educational systems is to promote the well-being and optimal performance of learners. Considering that different individual and social factors influence well-being, mental health and optimal performance, therefore, effective intervention is necessary to improve and promote them. The purpose of this research is to investigate the effect of education based on positive psychology (Perma model) on future orientation and self-efficacy in female students. Method of investigation: In this study, the research method was semi-experimental design using pre-test, post-test and follow-up (one month after the post-test) with control group. In the present study, the experimental group was trained in the PERMA package, and the control group was placed on the waiting list. The statistical population of the present study was all the female students of high school of Yasuj city in the academic year of 2021-2022. The sampling method of this research was multi-stage clusters and the tools used in the current research were the future orientation questionnaire by Maggio et al. (2016) and the Morris students' self-efficacy scale (2001). Findings: The results showed that the effect of the PERMA model on future orientation in the Perma intervention and control groups in the post-test is significant and positive; That is, education based on positive psychology leads to improvement of future orientation and resilience in the post-exam. The second finding of this research states that the effect of PERMA model training on students' self-efficacy in the post-test is positive. That is, education based on positive psychology leads to an increase in cognitive, motivational and metacognitive components of self-efficacy (P< 0/05). Conclusion: The results of this article show that more attention should be paid to the processes of planning and implementing intervention and combining both positive and negative characteristics of human performance. Therefore, training and practice based on positive psychology focused on awareness can establish the design and implementation of many interventions. Key words: positive psychology, PERMA model, future orientation, self-efficacy and students
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
positive psychology, Perma model, future orientation, self-efficacy and students
نویسندگان مقاله
زاضیه ذاکریان زاده | Razehe zakeryanzade
Yasuj Islamic Azad University
دانشگاه ازاد اسلامی یاسوج
قادر زاده باقری | Ghader zadehbagheri
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
علیرضا مارد پور | Alireza maredpour
Yasuj Islamic Azad University
دانشگاه ازاد اسلامی یاسوج
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-159-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات