این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۷، شماره ۶۸، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی مداخله بازآموزی اسنادی بر نگرشهای ناکارآمد و مهارتهای مقابلهای در افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی مداخله بازآموزی اسنادی بر نگرشهای ناکارآمد و مهارتهای مقابلهای در افراد تحت درمان نگهدارنده شهر سمنان بود. روش: طرح مطالعه از نوع آزمایشی و با طرح پیشآزمون-پس آزمون بود که از میان دانشجویان مراجعهکننده به کلینیکهای ترک اعتیاد شهر سمنان که تحت درمان نگهدارنده بودند، 34 دانشجوی زن و مرد به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (17 نفر) و کنترل (17 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها مشتمل بر مقیاس نگرش ناکارآمد و پرسشنامه مهارتهای مقابلهای بود. یافتهها: تحلیل آماری نشان داد که میانگین مؤلفهها و نمره کل نگرشهای کارآمد و مهارتهای مقابلهای در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، بهبود معناداری داشت و مداخله بازآموزی اسنادی بر بهبود نگرشهای ناکارآمد و مقابله هیجانمدار افراد تحت درمان نگهدارنده دارای اثر مثبت بود. نتیجهگیری: میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که بازآموزی اسنادی بر نگرشهای ناکارآمد و مهارتهای مقابلهای افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون اثربخش است و به بهبود این مولفه ها کمک میکندmouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">[t1] mouseout="msoCommentHide('_com_2')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_2','_com_2')">[am2] . mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')"> [t1]نتیجه گیری مناسب و پیشنهادات مناسب بیان شود mouseout="msoCommentHide('_com_2')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_2','_com_2')"> [am2]با تشکر. اصلاح شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازآموزی اسنادی، نگرشهای ناکارآمد، مهارتهای مقابلهای، متادون.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Attribution Retraining Intervention on dysfunctional attitudes and coping skills of people Undergoing Methadone Maintenance Threatment
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: The purpose of this research was to investigate the effectiveness of document retraining intervention on ineffective attitudes and coping skills in undergoing maintenance treatment in Semnan. Method: The design of the study was of an experimental type and with a randomized controlled application. Among the students referred to addiction treatment clinics in Semnan who were undergoing maintenance treatment, 34 men and women were selected by availability sampling and randomly assigned into two experimental groups. (17 people) and control (17 people) were placed. The data collection tool included the ineffective attitude scale of Wiseman and Beck (1987) and the Billings and Moss (1981) coping skills questionnaire. Results: Statistical analysis showed that the average of the components and the total score of efficient attitudes and coping skills in the experimental group had a significant improvement compared to the control group, and the retraining intervention documented the improvement of ineffective attitudes and emotion-oriented coping of students. Under the maintenance treatment, it had a positive effect. Conclusion: It can be concluded that document retraining is effective on ineffective attitudes and coping skills of people undergoing maintenance treatment with methadone and helps to improve these components.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attribution Retraining, dysfunctional attitudes, coping skills, methadone.
نویسندگان مقاله
سیدموسی طباطبایی | Zarin Zaraie
Semnan University
دانشگاه سمنان
زرین زارعی | Zarin Zareie
addiction treatment clinic, Semnan, Iran.
کلینیک ترک اعتیاد، سمنان، ایران.
مریم عباسی | Maryam Abbasi
Semnan University
دانشگاه سمنان
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1629-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات