این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۷۵، صفحات ۹-۱۸
عنوان فارسی
اثربخشی مهار ت های تحمل پریشانی بر سلامت عمومی و سازگاری زناشویی مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه مهارت های تحمل پریشانی بر سلامت عمومی و سازگاری زناشویی مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود. روش پژوهش: طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دارای دانش آموزان 7 تا 11 ساله با اختلال نقص توجه/بیش فعالی )بیش فعالی غالب( در سال تحصیلی 1400 - 1401 شهر تهران بود. حجم نمونه شامل 30 نفر بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و گواه جایدهی شدند. برای گروه آزمایشی، برنامه مهارت های تحمل پریشانی اجرا شد در حالیکه گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل مقیاس سلامت عمومی ) گلدبرگ و هیلر، 1972 ( و مقیاس سازگاری زناشویی )اسپانیر، 1976 ( بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مهارت های تحمل پریشانی بر بهبود سلامت عمومی و سازگاری زناشویی در مراحل پس آزمون و پیگیری تأثیر معنا دار داشته است. ) 01 / .)P>0 نتیجه گیری: شواهد به دست آمده نشان می دهد که مهارت های تحمل پریشانی در افزایش سلامت عمومی و سازگاری زناشویی مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، سازگاری زناشویی، سلامت عمومی، مادران، مهارت های تحمل پریشانی
عنوان انگلیسی
The effectiveness of distress tolerance skills on general health and marital adjustment of mothers with children with attention deficit/hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and purpose: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of distress tolerance skills on general health and marital adjustment of mothers of children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Method: The quasi-experimental research design was pretest-posttest and follow-up with the control group. The statistical population of this study included all mothers of students aged 7 to 11 years with ADHD (dominant hyperactivity) in the academic year 1401-1400 in Tehran. The sample size consisted of 30 people who were selected by available sampling method and placed in two experimental and control groups. Distress tolerance skills was implemented for the experiment group, while the control group did not receive training. The research tool included the General Health Questionnaire (Goldberg & Hillier, 1972) and Dyadic Adjustment Scale (Spanier, 1976). Analysis of variance with repeated measurements was used for statistical analysis. Results: The results showed that distress tolerance skills had a significant effect on improving general health and marital adjustment in the post-test and follow-up stages. (P< 0.01). Conclusion: The obtained evidence shows that distress tolerance skills are effective in increasing the general health and marital adjustment of mothers with children with ADHD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), distress tolerance skills, general health, marital adjustment, mothers
نویسندگان مقاله
عطیه حاجی بابایی راوندی | atieh hajbabaeiravandi
Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
پریسا تجلی | Parisa Tajali
Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
افسانه قنبری پناه | Afsane Ghanaripanah
Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
منصوره شهریاری احمدی | Mansooreh Shahriari Ahmadi
Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3823-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات