این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۷۵، صفحات ۴۴-۵۲
عنوان فارسی
اثربخشی تمرینات حرکتی ریتمیک بر هماهنگی ادرا کی-دیداری و کارکرد اجرایی کودکان با اختلال یادگیری
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرینات حرکتی ریتمیک بر هماهنگی ادرا کی-دیداری و کارکرد اجرایی کودکان با اختلال یادگیری در سال 1398 بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلال یادگیری شهر دزفول بود که از میان آنان 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب و در 2 گروه 15 نفری آزمایشی و گواه قرار داده شدند. ابزار پژوهش مقیاس ادرا کی-دیداری بندرگشتالت و پرسشنامه کولیچ بود. ابتدا پیش آزمون در 2 گروه اجرا شد، سپس گروه آزمایشی به مدت 8 هفته تحت تمرینات حرکتی ریتمیک قرار گرفت. این جلسات به صورت گروهی و هفتگی برگزار شد. در پایان، هر 2 گروه مورد سنجش پس آزمون قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که تمرینات حرکتی ریتمیک موجب کاهش اختلالات کارکرد اجرایی و افزایش هماهنگی ادرا کی-دیداری کودکان با اختلال یادگیری شده است ) 001 / .)P>0 نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که تمرینات حرکتی ریتمیک یک درمان مؤثر برای کاهش اختلالات کارکرد اجرایی و هماهنگی ادرا کی-دیداری باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، اختلال یادگیری، تمرینات حرکتی ریتمیک، کارکرد اجرایی، هماهنگی ادرا کی- دیداری
عنوان انگلیسی
The effectiveness of rhythmic motor exercises on visual perceptual coordination and executive function in children with learning disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and purpose: The aim of present study was to investigate the The effectiveness of rhythmic motor exercises on visual perceptual coordination and executive function in children with learning disabilities in 2020. Method: This semi-experimental study was conducted as pre-test and post-test with control group. Statistical population included all children with learning disabilities in the city of Dezful. From among these children with learning disabilities, 30 children were randomly selected and put into the experimental and control groups of 15 persons each. The parenting Visual Critical Scale of the Gastalt and Coolidge Neuropsychological Inventory was the instrument of this study. First, the pretest was conducted on the two groups. Then, the experimental group was exposed to an eight-session of rhythmic motor exercises these sessions were weekly held in group. At the end, the post-test was applied on both groups. Results: The results of Covariance analysis indicated that rhythmic motor exercises has significantly decreased and executive function disorder and increasing visual perceptual coordination and there is a significant difference between the experimental and control groups in the visual perceptual coordination and executive function in children with learning disabilities (P< 0.001). Conclusion: Based on the results of the effect of rhythmic motor exercises on visual perceptual coordination and executive function, it can be concluded that rhythmic motor exercises is an effective treatment to reduce executive function and improve visual perceptual coordination.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Executive Function, learning disabilities, rhythmic motor exercises, visual perceptual coordination
نویسندگان مقاله
احمد آریان | ahmad ariyan
Department of Psychology, Islamic Azad University, Dezful Branch, Dezful, Iran.
گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول
همایون هارون رشیدی | homayoon haroon rashidi
Department of Psychology, Islamic Azad University, Dezful Branch, Dezful, Iran.
گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-450-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشکلات یادگیری
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات