این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۷۵، صفحات ۵۳-۶۲

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: اخت اللات یادگیری خاص از جمله مشکلاتی هستند که از دیرباز مورد توجه متخصصان و روان شناسان حوزه کودک بوده اند. کودکان با اخت الل یادگیری خاص، با وجود هوش بهنجار، قادر به پیشرفت تحصیلی در زمینه های خواندن، نوشتن، و ریاضیات نیستند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان با اخت الل یادگیری خاص بود. روش: این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول با اخت الل یادگیری خاص مراجعه کننده به مرکز اخت اللات یادگیری شهر بیرجند در سال تحصیلی 1402 - 1401 بود. از بین جامعه آماری، 30 دانش آموز پسر با اخت الل یادگیری خاص، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی ) 15 ( و گواه ) 15 ( قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفت. به منظور جمع آوری داده های پژوهش، از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده و آموزش مثبت اندیشی استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش نشان داد که آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزش تحصیلی و مؤلفه های آن )انگیزش درونی و بیرونی( و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان با اخت الل یادگیری خاص اثربخش است ) 005 / .)p< 0 نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، می توان چنین گفت که یکی از رویکردهای آموزش مفید در جهت افزایش انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خاص، آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزش مثبت اندیشی، انگیزش تحصیلی، دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص، سرزندگی تحصیلی

عنوان انگلیسی Investigating the effectiveness of group-based positive thinking training on academic motivation and academic vitality of students with special learning disorders
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and purpose: Specific learning disorders are among the problems that have long been the focus of child psychologists and specialists. Children with specific learning disabilities, despite their normal intelligence, are unable to make academic progress in reading, writing, and mathematics. The purpose of this research was to investigate the effectiveness of group-based positive thinking training on academic motivation and academic vitality of students with special learning disabilities. Method: This research was a semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research included all the male students of the first secondary school with a specific learning disorder who referred to the learning disorders center in Birjand city in the academic year of 2022-2023. Among the statistical population, 30 male students with special learning disorder were selected by available sampling method and randomly assigned to two experimental groups (15) and control group (15). The experimental group was trained for 10 sessions of 60 minutes. In order to collect research data, Harter's academic motivation questionnaire, Hossein Chari and Dehghanizadeh's academic vitality questionnaire and positive thinking training were used. The research data were analyzed using multivariate and univariate analysis of covariance. Findings: The results of the analysis of research hypotheses showed that group-based positive thinking training is effective on academic motivation and its components (intrinsic and extrinsic motivation) and academic vitality of students with specific learning disorders (p< 0.005). Conclusion: According to the findings of this research, it can be said that one of the useful teaching approaches to increase the academic motivation and academic vitality of students with special learning disabilities is teaching positive thinking in a group way.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Academic motivation, academic vitality, students with special learning disorders, teaching positive thinking

نویسندگان مقاله زهرا گواهی | Zahra Gavahi
Faculty of Education and Psychology, University of Tehran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

محدثه سروری | Mohaddese Sarvary
Psychology Department, University of Birjand.
گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند.

مریم قربانی | Maryam Ghorbani
Allameh Tabataba&apos;i University
دانشگاه علامه طباطبایی

علی زارع مقدم | Ali ZareMoghaddam
Educational Department, University of Birjand
گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند.


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1227-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشکلات یادگیری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات