این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۷۵، صفحات ۶۳-۷۴
عنوان فارسی
ارزیابی دیدگاه والدین برای واکسینه کردن کودکان استثنایی در برابر ویروس کرونا
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: با توجه به احساس نیاز به مهار و مدیریت چالش بزرگ همه گیری کووید- 19 در بهداشت عمومی اغلب کشورها و اثرات روان شناختی نامطلوب شیوع این بیماری در کودکان با نیازهای ویژه و مراقبان آنها، توجه بیشتر صاحب نظران برای وا کسیناسیون این کودکان ضرورت پیدا می کند؛ اما چون وا کسینه شدن کودکان، مشروط به رضایت والدین است، بدین ترتیب برنامه ریزی برای آماده سازی اذهان مراقبان، کمک زیادی به رفع این چالش می کند. هدف مطالعه بررسی ویژگی های جمعیت شناختی و نگرش والدین به وا کسینه شدن در برابر کووید- 19 بود. روش: با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس، 187 نفر از والدین کودکان با نیازهای ویژه زیر 12 سال، به صورت آنلاین یک نظرسنجی مقطعی را در بازه زمانی سه ماهه تکمیل کردند و درنهایت ارزیابی جمعیت شناختی و ارتباط آن با دیدگاه والدین کودکان با نیازهای ویژه در مورد تزریق وا کسن با استفاده از نرم افزار SPSS و تحلیل های توصیفی و مدل تحلیل واریانس و آزمون خی دو صورت گرفت. نتایج: نتایج نشان داد تقریباً 67 درصد از والدین قصد داشتند کودک خود را در برابر کووید- 19 وا کسینه کنند. در این مدل تحلیلی، اعتقاد مثبت به وا کسن، عدم اعتقاد به آسیب وا کسن، اعتماد به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و وضعیت وا کسیناسیون والدین با قصد وا کسیناسیون ارتباط عکس داشت. نتیجه گیری: علیرغم اعتماد والدین به توصیه های ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کودکان، یافته ها نشان داد که تکیه بر روابط قابل اعتماد به تنهایی ممکن است کافی نبوده و به آموزش اضافی برای تقویت اعتماد به وا کسن نیاز باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، دیدگاه والدین، کودکان استثنایی، وا کسن کووید- 19 ، ویروس کرونا
عنوان انگلیسی
Assessing parent perspective to vaccinate exceptional Children against COVID-19
چکیده انگلیسی مقاله
bstract Background and purpose: Considering the need to contain and manage the great challenge of the Covid-19 pandemic in the public health of most countries and the adverse psychological effects of the spread of this disease in children with special needs and their caregivers, it is necessary for experts to vaccinate these children. ; But because children's vaccination is subject to parents' consent, planning to prepare caregivers' minds helps a lot to solve this challenge. The aim of the study is to investigate the demographic characteristics and attitude of parents to be vaccinated against covid-19. Method: Using available sampling method, 187 parents of children with special needs under 12 years of age completed a cross-sectional survey online in a period of three months. Finally, the demographic evaluation and its relationship with the parents' views of children with special needs regarding injection were done using SPSS software and descriptive analysis and variance analysis model and chi-square test. Findings: The results showed that almost 67% of parents planned to vaccinate their child against Covid-19. In this analytical model, positive beliefs about vaccines, lack of beliefs about vaccine harm, trust in health care providers, and parents' vaccination status were inversely related to vaccination intention. Conclusion: Despite parents' trust in the recommendations of children's health care providers, the findings showed that relying on trusted relationships alone may not be enough and additional education is needed to strengthen vaccine trust.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Corona virus, COVID-19 vaccine, exceptional children, parental perspective
نویسندگان مقاله
عباسعلی حسین خانزاده | AbbasAli Hosseinkhanzadeh
Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
ساناز حسینی | SANAZ Beigom HOSSEINI
Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-110-14&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات