این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های محیط زیست
، جلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۱۵۹-۱۷۸
عنوان فارسی
مدل ساختاری- تفسیری عوامل موثر بر رفتار خرید سبز (خرید محصولات دوستدار محیطزیست)
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و تحلیل رفتار خرید سبز در بین دوستداران و فعالان عرصه محیطزیست و در عین حال بررسی یک مدل مفهومی- تحلیلی توسعه یافته از عوامل موثر بر رفتار خرید سبز در بین این قشر از مصرفکنندگان میباشد. روششناسی تحقیق ترکیبی میباشد که در بخش کیفی به منظور شناسایی عوامل موثر بر رفتار خرید سبز پیشینه تحقیق و مبانی نظری مرتبط با موضوع بررسی و مرور شد و از این طریق مهمترین مولفههای تاثیرگذار بر رفتار خرید سبز شناسایی شد و بخش کمی نیز از طریق تشکیل ماتریس خود تعاملی ساختاری به دنبال طراحی الگوی ساختاری-تفسیری است که در این بین تعداد 20 نفر از فعالان و خبرگان عرصه محیطزیست انتخاب و در نهایت جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. بنابراین، پژوهش حاضر از طریق تحلیل ساختاری- تفسیری و تحلیل میک مک به دنبال طراحی الگویی مبتنی بر دستهبندی و تفکیک عوامل موثر بر رفتار خرید سبز میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که متغیرها در چهار سطح قرار گرفتند. در بالاترین سطح یعنی سطح چهارم متغیرهایی چون نگرانیهای محیطزیستی، تعهدات مذهبی و قیمت محصول قرار دارند، به عبارتی این مولفهها به عنوان ارکان غایی عوامل موثر بر رفتار خرید سبز شناسایی شدند که بر سایر عوامل و سطوح پایین تاثیر میگذارند. نتایج حاصل از تحلیل میک مک نشان داد متغیرها در سه گروه متغیرهای مستقل یا کلیدی (تاثیرگذار)، ارتباطی (پیوندی) و وابسته (تاثیرپذیر) قرار گرفتند و هیچ متغیری در گروه متغیرهای خودگردان قرار نگرفت. در نهایت پیشنهاد میشود که دولتها، سیاستگزاران محیطزیست و شرکتهای تجاری از طریق راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی، مردمی و تقویت آموزههای دینی در زمینه رفتار خرید سبز، حس مسئولیتپذیری، نوعدوستی و وطندوستی را در بین آحاد مردم ارتقا دهند و از این طریق با صرفهجویی در منابع، حفاظت از محیطزیست و پایداری محیطی منافع نسلهای آتی را تامین کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار خرید سبز، محصولات دوستدار محیطزیست، تئوری رفتار برنامهریزی شده، مدل ساختاری- تفسیری،
عنوان انگلیسی
Structural-interpretive model of factors affecting green purchasing behavior (purchasing environmental friendly products)
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this study is to investigate and analyze the position of green shopping behavior among environmentalists and activists and at the same time to investigate a conceptual-analytical model developed from the factors affecting green shopping behavior among this group of consumers. The research methodology is a combination that in the qualitative section in order to identify the factors affecting green shopping behavior, the research background and theoretical foundations related to the subject were reviewed and reviewed, and thus the most important components or themes affecting green shopping behavior. Was identified and a small part seeks to design a structural-interpretive model through the formation of a structural interaction matrix in which 20 environmental activists and experts were selected and finally collected information through a researcher-made questionnaire. Therefore, the present study, by understanding this issue through structural-interpretive model and MICMAC analysis, seeks to design a model based on the classification and segregation of factors affecting green buying behavior. The results show that the variables are located in four levels. The highest level means that the fourth level includes variables such as environmental concerns, religious obligations and product price,, these components have been identified as the final and ultimate pillars of factors affecting green shopping behavior that affect other factors and low levels. Responsibility for environment, sense of patriotism, collectivism and altruism, social norms and attention to the health of others are the most important social variables that are located in the next level, i.e. the third level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رفتار خرید سبز, محصولات دوستدار محیطزیست, تئوری رفتار برنامهریزی شده, مدل ساختاری- تفسیری
نویسندگان مقاله
آزاد امیدوار |
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، بررسی مسایل اجتماعی ایران. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، ایران
محسن نیازی |
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
زهرا صادقی آرانی |
استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، ایران
ندا خداکرمیان گیلان |
دانشجوی دکترای جامعهشناسی، بررسی مسایل اجتماعی ایران. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.iraneiap.ir/article_179293_c38c792745c567bb2d214bb82a153280.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات