این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۱، شماره ۷۲۸، صفحات ۵۹۴-۶۰۳
عنوان فارسی
تجارب دانشجویان پزشکی در پاندمی کووید-۱۹: فرصتهای آموزش مجازی
چکیده فارسی مقاله
مقاله پژوهشیمقدمه: همهگیری ناگهانی کرونا، منجر به توقف آموزش پزشکی به صورت حضوری شد. نظام آموزشی با بکارگیری آموزش از راه دور و الکترونیکی، سعی در جبران کاستیها داشت. این مطالعه با هدف توصیف فرصتهای آموزش مجازی در پاندمی از نظر دانشجویان پزشکی عمومی انجام شد.روشها: پژوهش حاضر یک مطالعهی کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکتکنندگان را 14 نفر از دانشجویانی که تجربهی تحصیل مجازی در دوران کرونا داشتند، تشکیل میداد. برای انتخاب مصاحبهشوندگان از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته انفرادی جمعآوری و به کمک نرمافزار MaxQDA تحلیل گردید. برای اطمینان از صحت دادهها از معیارهای Goba و Lincoln استفاده شد.یافتهها: بر اساس تحلیل دادهها، سه مقولهی اصلی شامل «فرصتهای زیرساختی»، «فرصتهای آموزشی» و «فرصتهای فردی» به همراه 9 زیرمقولهی فرعی «ساختشکنی کلاس سنتی؛ پیوند با تکنولوژی»، «رونق سامانههای آموزش مجازی»، «تجربهی جدید مدیریت آموزش»، «ظهور سبک نوین آزمونها»، «آموزش رها از زمان و مکان؛ انعطافپذیری تحصیلی»، «بازنمایی خودراهبری تحصیلی»، «صرفهجویی زمانی؛ مدیریت بهینهی اوقات»، «رضایت روحی- روانی بیشتر؛ رضایت بیشتر از زندگی» و «جیبی پرپولتر، دغدغههای مالی کمتر» به عنوان رئوس فرصتهای آموزش مجازی حاصل شد.نتیجهگیری: آموزش مجازی بر کیفیت تحصیل و زندگی دانشجویان اثرگذار بود. بنابراین بیان فرصتها میتواند جهت سیاستگذاریهای پیشرو تأثیرگذار و کمککننده باشد و به خلق ایدههای جدید آموزش از راه دور در آینده منجر شود. در این راستا به ویژه انعطافپذیری تحصیلی و آموزش رها از زمان و مکان، زمینهی بهرهبرداری از فرصتهای ملی و بینالمللی را تسهیل و تسریع میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجوی پزشکی، کووید-19، آموزش، مجازی، تحقیق کیفی،
عنوان انگلیسی
Students' Experiences on Online Education Opportunities during the COVID-19 Outbreak
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The sudden epidemic of Corona led to the suspension of face-to-face medical education. The educational system tried to compensate for the shortcomings by using distance and electronic education. This study aimed to describe the opportunities of virtual education in the pandemic from the point of view of general medical students.Methods: The current research is a qualitative study with a conventional content analysis approach. The participants consisted of 14 students who had the experience of virtual education during the Corona era. Purposive sampling method was used to select the interviewees. Data were collected through individual semi-structured interviews and with the help of MaxQDA software. Lincoln and Goba criteria were used to ensure the accuracy of the data.Findings: Based on data analysis, three main categories include "infrastructural opportunities", "educational opportunities" and "individual opportunities" along with 9 subcategories "breaking the traditional classroom; link with technology". "The development of virtual education systems", "New experience of education management", "Emergence of new style of tests", "Education free from time and place; academic flexibility", "Educational self-management representation", "Time saving; optimal time management”, "more mental-psychological satisfaction; more satisfaction with life" and "fuller pocket, less financial worries" were obtained as the main opportunities of virtual education.Conclusion: Virtual education had an effect on the quality of education and life of students. Therefore, the expression of opportunities can be effective and helpful for future policies and lead to the creation of new ideas of distance education in the future. In this regard, especially academic flexibility and education free from time and place facilitates and accelerates the exploitation of national and international opportunities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دانشجوی پزشکی, کووید-19, آموزش, مجازی, تحقیق کیفی
نویسندگان مقاله
نوید یوسفیان |
دانشجوی پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
مریم آویژگان |
استادیار، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مدیریت مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_31030_42ee85d4b07eaffe1958f0526f027b72.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات