این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
طب توانبخشی
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۵۷۶-۵۸۹
عنوان فارسی
تأثیر روش شبیهسازی ذهن بر کاهش میزان لکنت و نگرش ارتباطی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف اختلال در روانی گفتار یا لکنت زبان از اختلالات گفتاری است که شیوع آن در محدوده سنی زیر سن بلوغ بیشتر میباشد. روش شبیهسازی ذهن ازجمله شیوههایی است که احتمالاً در کاهش شدت لکنت و برخی مسائل همراه آن مانند نگرش منفی ارتباطی میتواند تأثیرگذار باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر روش شبیهسازی ذهن بر میزان کاهش لکنت و نگرش ارتباطی میباشد.مواد و روشها پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری بود. بدین منظور یک گروه با تعداد 30 نفر از کودکان و نوجوانان 7 تا 16 سال مبتلا به لکنت زبان (21 پسر، 9 دختر) مراجعهکننده به مرکز خدمات روانشناختی ذهن و روان در سال 1399 از طریق نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. در مرحله پیشآزمون شدت لکنت و نگرش ارتباطی آزمودنیها با استفاده از آزمون سنجش شدت لکنت-4 و آزمون تجدیدنظرشده نگرش ارتباطی اندازهگیری شد. سپس آزمودنیها بهمدت 3 ماه تحت درمان با روش شبیهسازی ذهن قرار گرفتند. در مرحله پسآزمون مجدداً شدت لکنت و نگرش ارتباطی سنجیده شد. در مرحله پیگیری هم، شدت لکنت و نگرش ارتباطی یکبار دیگر سنجیده شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها نتایج تحلیل دادهها نشان داد بین نمرات پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در لکنت زبان در سطح (0/0001=P) و نگرش ارتباطی در سطح (0/0001=P) تفاوت معنادار وجود دارد. میزان شدت لکنت زبان در نمونههای مورد بررسی در پیگیری و پسآزمون نسبت به پیشآزمون کاهش و نگرش ارتباطی نیز در پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش یافته است.نتیجهگیری به نظر میرسد روش شبیهسازی ذهن میتواند در بهبود نسبی لکنت و نگرش ارتباطی تأثیرگذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبیهسازی ذهن، لکنت زبان، نگرش ارتباطی، کودکان و نوجوانان،
عنوان انگلیسی
The Effect of Mind Simulation Method on Reducing Stuttering and Communication Attitude
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims Fluency disorder or stuttering is a Speech disorder in humans whose prevalence is higher at the ages before puberty. Mind simulation may be effective in reducing the severity of stuttering and some associated problems such as negative attitude towards communication. Therefore, this study aims to investigate the effect of mind simulation method on reducing stuttering and improving communication attitude in children and adolescents with stuttering aged 7-16 years.Methods This is a quasi-experimental study with a pre-test/post-test/follow-up design. Participants were 30 children and adolescents with stuttering aged 7-16 years (9 females and 21 males) referred to a psychology clinic in 2020. They completed DeNil and Brutten’s communication attitude test-revised (CAT-R) and Riley’s Stuttering Severity Instrument- 4(SSI-4) in the pre-test stage. Then, they underwent treatment by the Mind Simulation method for three months. Immediately after and one month after treatment, they completed the CAT-R and SSI-4 questionnaires again. Repeated Measure Analysis of Variance and Friedman Test were used to analyze the collected data.Results There was a significant difference between pre-test, post-test, and follow-up phases in stuttering severity (P=0.0001) and communication attitude (P=0.0001). The severity of stuttering decreased in the post-test and follow-up phases compared to the pre-test phase, while communication attitude improved in the post-test phase compared to the pre-test phaseConclusion The mind simulation method can reduce stuttering and improve communication attitude in children and adolescents with stuttering.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شبیهسازی ذهن, لکنت زبان, نگرش ارتباطی, کودکان و نوجوانان
نویسندگان مقاله
حمید کمرزرین |
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه پیام نور، کرج، ایران.
زهرا فلاحی |
گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه پیام نور، کرج، ایران.
مریم طهرانی زاده |
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه پیام نور، کرج، ایران.
نشانی اینترنتی
https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101441_a2146a1bfce675dafbb72a559ae27f89.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات