این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دراسات فی العلوم الانسانیه، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۸۳-۱۰۵

عنوان فارسی التفسیر الدلالی (الأیقونی) للوحه الحداد علی جسد المسیح لجیوتو مع الترکیز علی محتوی التجسد
چکیده فارسی مقاله یعتبر علم الأیقونات أحد الأسالیب التفسیریه فی دراسات الصوره، والذی یصف معنی الأعمال ویسعی إلی تفسیرها. وفی الفنون الدینیه مثل الفنون المسیحیه، هناک العدید من الرموز والإشارات التی تشیر إلی المعتقدات والتقالید. وأحد أهم المعتقدات المسیحیه هو تجسد الله. یهدف هذا البحث إلی کشف المعنی فی لوحه الرسام الإیطالی جیوتو بغیه فهم المفاهیم الرمزیه المتعلقه بالتجسد. یُطرح هذا السؤال بأنه کیف یبحث المنهج الأیقونی عن علامات التجسد فی لوحه جیوتو وما هی آثار العلم الذی یحمله الفنان علی اللوحه. منهج البحث هو المنهج التحلیلی - التاریخی حیث تم فی إطار علم الأیقونات، والمقاله مکتوبه استنادا علی مصادر المکتبه والصور. وبالتالی عالجنا هذا الموضوع بأنه کیف یظهر علم الأیقونه أثناء دراسه وجه التواصل البصری وما هو سبب تشکل العمل بناء علی رموز التجسد، وأخیرا ما هو الأسلوب والهدف النهائی للفنان فی تغییر الأسلوب السائد آنذاک. فاکتشفنا أن الهدف الأساسی للفنان هو الوصول إلی حقائق تتجاوز الروحانیه. وأخیراً جیوتو، رغم سیطره الدین، ولأول مره فی تاریخ الفن؛ استخدم الرسم کفن مستقل یعتمد علی الواقع ویعبر عن التجسد بمفاهیم واقعیه.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علم الأیقونات، علم الصوره، الرسم المسیحی، جیوتو، التجسد.

عنوان انگلیسی Semantic interpretation of the mourning painting of the body of Christ by Giotto with emphasis on incarnation
چکیده انگلیسی مقاله Semantic interpretation (iconology) of the painting of mourning on the body of Christ by Giotto with emphasis on the content of the incarnation   One of the interpretive approaches in image studies is iconology, which describes the meaning and explanation of works. In religious arts such as Christianity, there are many symbols and signs to refer to beliefs and traditions. One of the most important beliefs of Christianity is the incarnation of God. The purpose of this study was to study the semantics of a selected painting by Giotto, an Italian painter; In order to understand the symbolic concepts related to incarnation, The question arises as to how the iconological method seeks out the signs of embodiment in a Giotto painting, and what are the effects of the artist's knowledge on painting. The method of analytical-historical research has been selected and the desired approach is iconology. The article is written with reference to library and visual sources. In the end, it is suggested that the iconology method, while studying the face, deals with visual communication and why the work is formed based on the symbols of incarnation. Finally, for the first time in the history of art, despite the dominance of religion; He has used painting as an independent art based on facts and has expressed incarnation with realistic concepts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله iconology,Christian painting,Giotto,incarnation

نویسندگان مقاله سارا سادات نوری | sara alsadat nouri
Ph.D. Student of Art Research
طالبه دکتوراه فی قسم التصامیم والفنون الجمیله بکلیه الفنون، جامعه الزهراء(س)، طهران، إیران.

زهرا پاکزاد | zahra pakzad
Faculty Member of Painting Faculty of Art of Alzahra University
أستاذه مساعده فی قسم التصامیم والفنون الجمیله بجامعه الزهراء(س)، طهران، إیران.

بهنام کامرانی | behnam kamrani
Assistant Professor and Faculty School of Visual Arts Faculty of Tehran University of Art
أستاذ مساعد فی قسم الفنون التشکیلیه بجامعه طهران، طهران، إیران.


نشانی اینترنتی http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-65070-1&slc_lang=fa&sid=31
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات