این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۶-۴۵

عنوان فارسی شناسایی مولفه‌های تفکر محاسباتی در مهارت‌های یادگیری دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه بیان ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و مولفه‌های تفکر محاسباتی به‌عنوان یکی از مهارت‌های اساسی یادگیری در دوره ابتدایی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. برای جستجوی مقالات مرتبط جهت تحلیل و بررسی از کلیدواژه‌های فارسی «تفکر، مهارت‌های تفکر، تفکر محاسباتی در دبستان، تفکر محاسباتی در دانش‌آموزان» و معادل انگلیسی آن‌ها در پایگاه‌های داده مگ‌ایران، سید، سیویلیکا، ساینس‌دایرکت و اسکوپوس، انستیتوی مهندسان برق و الکترونیک بین سال‌های 1390 تا 1399 و 2000 تا 2021، استفاده شده است. داده‌ها براساس یک طرح پژوهش کیفی از نوع فراترکیب و با استفاده از گام‌های هفتگانه سندلوسکی و باروسو، جمع‌آوری شده‌اند. انتخاب نمونه با استفاده از معیارهای پذیرش و عدم‌پذیرش و برنامه مهارت‌های ارزیابی حیاتی صورت گرفت. جهت بررسی قابلیت اعتبار یافته‌ها از معیارهای خودبازبینی محقق؛ مرور همتایان و نظرسنجی متخصصان بهره گرفته شد. در بررسی اولیه 1643 مقاله استخراج شده که از این تعداد 1533 مقاله براساس عنوان، 35 مقاله براساس چکیده و 51 مقاله براساس محتوا غربال شده و در نهایت 24 مقاله نهایی استخراج و مورد بررسی قرار گرفت. طبق یافته­ های پژوهش و بررسی‌های نهایی، مولفه‌های تفکر محاسباتی را می‌توان در نوزده طبقه کلی دسته‌بندی و متناسب با آن ماهیت عناصر آن را نمایان کرد. نتایج حاکی از این پژوهش نشان‌دهنده سه مقوله اساسی از این نوع مهارت تفکر و اهمیت پرورش آن در مدارس به‌ویژه از دوران کودکی و سال‌های اولیه دبستان است؛ این مقوله‌ها شامل مهارت‌های شناختی، مهارت‌های ارتباطی و اطلاعاتی (فناوری) و علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی است. نتایج پژوهش نشان‌دهنده هم‌پوشانی بالای این عناصر، مولفه‌ها و مقوله‌ها و رابطه مثبت میان آن‌هاست. نتایج حاکی از آن است که تفکر محاسباتی به‌عنوان یکی از مهارت‌های نوظهور و یکی از مهارت‌های حل مسئله به شمار آمده و با استفاده از فناوری و علوم کامپیوتر در سال‌های اولیه کودکی در مدارس دنیا در حال آموزش و یادگیری بوده و به‌عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش‌های عرضی برای همگان لازم و ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر، تفکر محاسباتی، دانش‌آموز، دوره ابتدایی، مهارت‌های تفکر،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تفکر, تفکر محاسباتی, دانش‌آموز, دوره ابتدایی, مهارت‌های تفکر

نویسندگان مقاله مریم روحی |
دانشجوی کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

مرضیه دهقانی |
دانشیار گروه روش‌ها و برنامه‌ های درسی و آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران،

محدثه خطاط |
دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7180_bd0a8bc860e787cff911fce5c6f41af3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات