این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۸۳-۱۰۰
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه بازی رفتار خوب بر مشکلات رفتاری دانشآموزان با کمتوانی ذهنی: یک مطالعه تکآزمودنی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه بازی رفتار خوب بر مشکلات رفتاری دانشآموزان با کمتوانی ذهنی بود. شرکتکنندگان پژوهش، چهار دانشآموز پسر با کمتوانی ذهنی 9 تا 13 ساله بودند که از مرکز استثنایی ضمیمه شمیم دیل شهر گچساران در سال تحصیلی 1400-1399 انتخاب شدند. طرح پژوهش تکآزمودنی از نوع ملاک متغیربود. شرکتکنندگان طی شانزده جلسه در مرحله خط پایه مشاهده شدند؛ سپس هریک از آنها در شانزده جلسه مورد مداخله بازی رفتار خوب قرار گرفت. در این مرحله با توجه به طرح ملاک متغیر، شانزده جلسه مداخله به چهار ملاک تقسیم گردید که هر ملاک شامل چهار جلسه از مداخله بود. ملاکها نشاندهنده میزان تغییرات مشکلات رفتاری هریک از آزمودنیها بودند. در نهایت، همه آزمودنیها به مدت یک هفته مورد پیگیری قرار گرفتند. لازم به ذکر است تمام جلسات ضبط ویدئویی شدند. نتایج تجزیهوتحلیل آماری و دیداری نشان داد که با اجرای بازی رفتار خوب، مشکلات رفتاری آزمودنیها کاهش یافته است و بررسی اندازه اثر به روش درصد دادههای بیشتر از روند میانه نیز نشان داد که درصد اثربخشی در هر چهار آزمودنی صددرصد است. در نتیجه میتوان گفت برنامه بازی رفتار خوب، راهبردی مؤثر برای کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان با کمتوانی ذهنی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازی رفتار خوب، پژوهش تکآزمودنی، کمتوانی ذهنی، مشکلات رفتاری،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازی رفتار خوب, پژوهش تکآزمودنی, کمتوانی ذهنی, مشکلات رفتاری
نویسندگان مقاله
فرزانه بهزادی |
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
ستاره شجاعی |
دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7185_9381538d87719af2dde7e3cab098172e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات