این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۲۰-۱۴۲

عنوان فارسی کاوش مؤلفه‌های اثربخش در تدریس نوآورانه اساتید در فضای مجازی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش کاوش مؤلفه‌های اثربخش در تدریس نوآورانه اساتید در فضای مجازی بود. روش پژوهش از نوع کیفی است و اعضای هیئت‌علمی نمونه و موفق در تدریس دانشگاه شیراز در سال 1400 که تجربه برگزاری کلاس درس با استفاده از روش‌های خلاق و نوآورانه در فضای مجازی را داشتند، به‌عنوان مشارکت‌کنندگان بالقوه در نظر گرفته شدند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و رویکرد اشباع نظری با 15 نفر مصاحبه انجام شد. داده ­های لازم استخراج و با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مؤلفه‌های اثربخش در تدریس نوآورانه اساتید در فضای مجازی در قالب پنج مضمون سازمان‌دهنده سطح دوم و ده مضمون سازمان‌دهنده سطح اول و هشتاد و چهار مضمون پایه تدوین گردید. براساس یافته ­های پژوهش شایستگی دیجیتالی اساتید شامل دو مضمون سازمان‌دهنده شایستگی شخصیتی و شایستگی حرفه‌ای، در گیر ساختن دانشجویان شامل دو مضمون سازمان‌دهنده علایق و تعاملات مجازی، محتوای مجازی شامل دو مضمون سازمان‌دهنده کیفیت محتوا و سازمان‌دهی محتوا، راهبردهای یاددهی - یادگیری مجازی شامل دو مضمون سازمان‌دهنده ساختاری (شیوه اجرا) و اجرای اثربخش و در نهایت بازخورد شامل دو مضمون سازمان‌دهنده ارزشیابی و بازخورد انگیزشی استاد بود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تدریس اثربخش در فضای مجازی مستلزم فراهم ساختن زیرساخت­ ها و بسترهای لازم خصوصاً فراهم ساختن زمینه‌های لازم جهت توسعه و بهسازی مهارت ­ها و شایستگی‌­های حرفه­ای، دیجیتالی و ارتباطی استادان براساس بسترهای مختلف آموزشی با هدف افزایش کیفیت انتقال دانش و ارتقای سطح علمی دانشجویان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس نوآورانه، درگیری تحصیلی، فضای مجازی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تدریس نوآورانه, درگیری تحصیلی, فضای مجازی

نویسندگان مقاله آرمین ثبوتی |
کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

فهیمه کشاورزی |
استادیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

قاسم سلیمی |
دانشیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7188_b8f6e424034040cf4d68340db700dc7d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات