این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۶۰-۱۷۷
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر پرخاشگری، قلدری و قربانیشدن دانشآموزان دختر با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر پرخاشگری، قلدری و قربانیشدن دانشآموزان دختر با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی مراجعهکننده به مراکز مشاوره ناحیه 3 تبریز بود. نمونه بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شد و سپس برای هر دو گروه آزمایش و کنترل، ابتدا پیشآزمون اجرا شد و سپس آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه روی گروه آزمایش اجرا و بعد از آن پسآزمون روی هر دو گروه اجرا گردید. به فاصله دو ماه بعد یعنی در مرحله پیگیری نیز هر دو گروه آزمایش و کنترل مجددا مورد آزمون قرار گرفتند. از پرسشنامههای پرخاشگری و تعامل با همسالان برای جمع آوری داده ها استفاده شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که در گروه آزمایش میانگین نمرات پرخاشگری، قلدری و قربانیشدن در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به پیشآزمون کاهش معنیدار داشته است. ازطرفدیگر این تغییرات در پرخاشگری، قلدری و قربانیشدن از پسآزمون تا مرحله پیگیری تغییر معنیداری نداشته است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مشاوران می توانند برای پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، قلدری و قربانیشدن در این گروه از افراد از این مداخله بهره بگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال نارسایی توجه/یبشفعالی، پرخاشگری، تعامل با همسالان، تنظیم هیجان،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اختلال نارسایی توجه/یبشفعالی, پرخاشگری, تعامل با همسالان, تنظیم هیجان
نویسندگان مقاله
شهروز نعمتی |
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز. دکتری تخصصی آموزش کودکان استثنایی
رحیم بدری گرگری |
استاد تمام و عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
سارا اقدم |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
هدیه قاسمی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7190_d9c00eae6bdae3c8da91de42a238b602.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات