این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۶۰-۱۷۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر پرخاشگری، قلدری و قربانی‌شدن دانش‌آموزان دختر با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر پرخاشگری، قلدری و قربانی‌شدن دانش‌آموزان دختر با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره ناحیه 3 تبریز بود. نمونه به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شد و سپس برای هر دو گروه آزمایش و کنترل، ابتدا پیش‌آزمون اجرا شد و سپس آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه روی گروه آزمایش اجرا و بعد از آن پس‌آزمون روی هر دو گروه اجرا گردید. به فاصله دو ماه بعد یعنی در مرحله پیگیری نیز هر دو گروه آزمایش و کنترل مجددا مورد آزمون قرار گرفتند. از پرسش‌نامه‌های پرخاشگری و تعامل با هم‌سالان برای جمع ­آوری داده ­ها استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که در گروه آزمایش میانگین نمرات پرخاشگری، قلدری و قربانی‌شدن در مرحله پس‌آزمون و پیگیری نسبت به پیش‌آزمون کاهش معنی‌دار داشته است. ازطرف‌دیگر این تغییرات در پرخاشگری، قلدری و قربانی‌شدن از پس‌آزمون تا مرحله پیگیری تغییر معنی‌داری نداشته است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مشاوران می ­توانند برای پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، قلدری و قربانی‌شدن در این گروه از افراد از این مداخله بهره بگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نارسایی توجه/یبش‌فعالی، پرخاشگری، تعامل با هم‌سالان، تنظیم هیجان،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلال نارسایی توجه/یبش‌فعالی, پرخاشگری, تعامل با هم‌سالان, تنظیم هیجان

نویسندگان مقاله شهروز نعمتی |
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز. دکتری تخصصی آموزش کودکان استثنایی

رحیم بدری گرگری |
استاد تمام و عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز

سارا اقدم |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

هدیه قاسمی |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7190_d9c00eae6bdae3c8da91de42a238b602.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات