این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۲۱۱-۲۲۵

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر هیجان‌های تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر هیجان‌های تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش ­آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر اهواز بود. روش این پژوهش، آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ناحیه 1 شهر اهواز که در سال تحصیلی 1402-1401 در دوره ابتدایی مشغول‌به‌تحصیل بودند، تشکیل دادند. از بین جامعه آماری مذکور، تعداد 28 دانش ­آموز به روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (14 نفر) و کنترل (14 نفر) گمارده شدند. برنامه آموزش تفکر انتقادی به مدت 12 جلسه یک‌ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. به‌منظور جمع ­آوری داده ­های پژوهش از پرسش‌نامه‌های هیجان‌های تحصیلی و بهزیستی تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده ­ها، از روش آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه‌و‌تحلیل داده­ های پژوهش نشان داد که آموزش تفکر انتقادی بر تغییر هیجان‌های تحصیلی و تقویت بهزیستی تحصیلی دانش­ آموزان پسر اثربخش بود. به عبارت دیگر آموزش تفکر انتقادی سبب کاهش هیجان‌های تحصیلی منفی، افزایش هیجان‌های مثبت و بهزیستی تحصیلی دانش ­آموزان شده است. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می ­توان گفت که آموزش تفکر انتقادی، رویکردی مفید و سازنده در جهت بهبود و تقویت بسیاری از متغیرهای تحصیلی همچون هیجان‌های مثبت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی تحصیلی، تفکر انتقادی، دانش‌آموزان پسر، هیجان‌های تحصیلی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بهزیستی تحصیلی, تفکر انتقادی, دانش‌آموزان پسر, هیجان‌های تحصیلی

نویسندگان مقاله نساء باواری |
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران

سجاد سپهوند |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران

محدثه سروری |
کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران

سیدحامد شریفی |
کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7192_646db01c46d3b54993a183b6f3f730a1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات