این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۲۲۶-۲۴۸

عنوان فارسی مدل ساختاری از رابطۀ سرمایه‌های تحولی درونی و بیرونی با بهزیستی تحصیلی: نقش میانجی حس انسجام
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مدل ­یابی علّی بهزیستی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان براساس سرمایه‌های تحولی درونی و بیرونی با میانجی‌گری حس انسجام انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﻪ داﻧشجویان مشغول‌به‌تحصیل دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از میان آن‌ها 300 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ­ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس‌های بهزیستی تحصیلی و حس انسجام و پروفایل سرمایه‌های تحولی استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای آماری SPSS-21 و AMOS-21 انجام شد. براساس نتایج به‌دست‌آمده، مدل علّی رابطه بین سرمایه‌های درونی، سرمایه‌های بیرونی، حس انسجام و بهزیستی تحصیلی در دانشجویان از برازش مطلوبی برخوردار بود. با توجه به یافته‌ها، سرمایه‌های تحولی درونی، تحول بیرونی و حس انسجام بر بهزیستی تحصیلی تأثیر مستقیم، مثبت و معنی‌دار داشتند. سرمایه‌های تحولی درونی و بیرونی بر حس انسجام تأثیر مستقیم، مثبت و معنی‌دار داشتند. همچنین سرمایه‌های درونی و بیرونی با میانجی‌گری حس انسجام بر بهزیستی تحصیلی تأثیر غیرمستقیم مثبت داشتند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که ارتقای سرمایه‌های تحولی درونی و بیرونی و حس انسجام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان می‌تواند بهزیستی تحصیلی آنان را به‌نحو معنی‌دار بهبود بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی تحصیلی، حس انسجام، دانشجویان، سرمایه‌های بیرونی، سرمایه‌های درونی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بهزیستی تحصیلی, حس انسجام, دانشجویان, سرمایه‌های بیرونی, سرمایه‌های درونی

نویسندگان مقاله بهرام ملکی |
استادیار گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7193_5827a58b63054fab588105a30a78d10f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات