این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۳۸۹-۳۹۹
عنوان فارسی
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران با سه دانشکده پرستاری برتر جهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تضمین کیفیت آموزش عالی به ویژه آموزش دکتری یکی از نگرانی ها و اولویتهای آموزش عالی به ویژه آموزش دکتری میباشد. مقایسه نظام های آموزشی می تواند به بهبود کیفیت آموزش کمک کند، لذا این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزش دکتری تخصصی پرستاری در ایران با برنامه دکتری پرستاری در دانشکده های پنسیلوانیا، جان هاپکینز و دوک انجام شد. روش کار: این مطالعه به روش توصیفی-تطبیقی در سال 1400 انجام شد. از الگوی چهار مرحله بردی جهت توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه نظام آموزشی در مقطع دکتری با سه دانشکده پرستاری برتر جهان در سال 2020 استفاده شد. جستجوی اینترنتی در سایتهای دانشگاههای مذکور صورت پذیرفت. سپس، داده های استخراج شده بر اساس هدف پژوهش، طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: دکتری پرستاری ایران با سه دانشکده پرستاری برتر جهان در ساختار تقریبا مشابه است. ولی تفاوتهایی در رسالت، هدف کلی، محتوی دروس و تناسب انها با نیازهای جامعه، تخصیص واحدها به دروس پژوهشی و نظری، رویکردهای آموزشی و توجه به دکتری پرستاری بالینی وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به مقایسه و مزایای برنامه درسی سه دانشگاه برتر ، مناسب است که برنامه ریزان آموزش پرستاری ایران تغییرات اساسی در برنامه درسی این بخش از نظر مأموریت ، اهداف ، دوره ها و توجه به تفکر انتقادی دانشجو ، نیازهای آموزشی و صلاحیت های اصلی فارغ التحصیلان ایجاد کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی، دکتری پرستاری، مطالعه تطبیقی، نظام آموزشی، ایران، پنسیلوانیا، جان هاپکینز، دوک
عنوان انگلیسی
Comparative study of Iran nursing doctoral curriculum and the top three nursing schools in the world
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Quality assurance of higher education, especially philosophiae doctor (PhD) education, is one of the concerns and priorities of higher education planning planners. Comparing educational systems can help to improve the quality of nursing programe. The purpose of this study was to compare the educational system of Nursing Ph.D in Iran with The University of Pennsylvania, Johns Hopkins University and Duke University. Materials & Methods: This descriptive-comparative study was conducted in 2021. The four-stage Beredy model of description, interpretation, neighborhood, and comparison was used to compare the Iranian nursing education system with the top three nursing schools in the world in 2020. Data were collected by the reputable websites of the universities. Then, the data were compared according to the aim of the research. Results: the structure of nursing Ph.D program in Iran and the top three nursing schools in the world are approximately similar to each. But, there are differences in the mission, general purpose, the content of courses and their relevance to the needs of society, the allocation of units to research and theoretical courses, training approaches and perspectives on clinical nursing. Conclusion: Given the comparisons and curriculum advantages of the top three Universities, it is appropriate for Iranian nursing education planners to makefundamental changes to the curriculum of this section in terms of mission, goals, courses, and pay attention to student's critical thinking, educational needs, and competencies of the graduates.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Curriculum, Iranian Nursing PhD program, Comparative Study, Education Program, University of Pennsylvania, Johns Hopkins University, Duke University
نویسندگان مقاله
محسن ادیب حاج باقری | Mohsen Adib-Hajbaghery
Trauma Nursing Research Center
مرکز تحقیقات پرستاری تروما
طیبه مرادی | tayebeh moradi
The Islamic Azad University of Kashan Branch, Kashan
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، کاشان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3024-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات