این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۴۰۰-۴۱۱
عنوان فارسی
اعتباربخشی الگو ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی در آموزش عالی کشور
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: وجود یک مدل مناسب و دارای اعتبار برای ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی به منظور بهبود و بهره وری در یادگیری الکترونیکی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این پژوهش طراحی مدلی مناسب برای این مهم می باشد. روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها، از نوع پژوهش های کیفی می باشد. جامعه پژوهش کلیه متخصصین و اساتید و کارشناسان فعال در حوزه یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی کشور میباشد که تعداد 20 نفر از آنها به روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع داده انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از شیوه مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. ابتدا با استفاده از روش قیاسی، به مطالعه اسناد و متون مربوط با موضوع پژوهش پرداخت شده سپس با توجه به عوامل بدست آمده اقدام به انجام مصاحبه شده است. برای تحلیل داده ها و تعیین عوامل از روش کد گذاری با نرم افزار MAXQDA2020 استفاده شده است . نتایج: با استفاده از روش قیاسی، به مطالعه اسناد و متون مربوط با موضوع پژوهش پرداخت شده و 4 عامل اصلی عبارتند از عامل مدیریتی و سازمانی، عامل پداگوژیکی، عامل فناوری، عامل ارزشیابی برای مدل ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی بدست آمده. سپس با توجه به عوامل بدست آمده اقدام به انجام مصاحبه شده است. برای تحلیل داده ها و تعیین عوامل از روش کد گذاری با نرم افزار MAXQDA2020 استفاده شده است و 8 عامل اصلی بدست آمده است که عبارتند از ارزشیابی، پداگوژیکی ، سازمانی و مدیریتی، فردی، فناوری و الکترونیکی، محیطی(فراسازمانی،سیاسی،فرهنگی)، یادگیری ، اخلاقی. نتیجه گیری: بررسی ها موید آن است که بکارگیری عوامل ارزشیابی، پداگوژیکی ، سازمانی و مدیریتی، فردی، فناوری و الکترونیکی، محیطی(فراسازمانی،سیاسی،فرهنگی)، یادگیری ، اخلاقی، در طراحی مدل مناسب ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی لازم میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی الکترونیکی، کیفیت برنامه درسی الکترونیکی، ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی
عنوان انگلیسی
Accreditation of the quality assessment model of electronic curriculum in higher education of the country
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: For evaluating the quality of e-curriculum in order to improve and having efficiency in e-learning a suitable and valid model is very important, which is the purpose of this study. Methods: The present study is classified as qualitative research in terms of data collection method. The research population is all of specialists, professors and experts active in the field of e-learning in higher education in the country, twenty of whom have been selected by targeted sampling to achieve data saturation. Semi-structured interview method has been used to collect data. First, the documents and texts related to the research topic are studied, Then, according to the obtained factors, an interview was conducted. To analyze the data and determine the factors, the coding method with MAXQDA2020 software has been used. Results: First, the documents and texts related to the research topic are studied, by using the deductive method and 4 main factors are: managerial organizational, pedagogical, technology, evaluation factors for the quality evaluation model of the electronic curriculum. Then, according to the obtained factors, an interview was conducted. To analyze the data and determine the factors, the coding method with MAXQDA2020 software has been used and 8 main factors have been obtained, which are evaluation, pedagogical, organizational, individual, technological and electronic, environmental (extra-organizational, Political, cultural), learning and moral factors. Conclusions: Studies confirm that the use of evaluation, pedagogical, organizational and managerial, individual, technological and electronic, environmental (extra-organizational, political, cultural), learning moral factors, in designing an appropriate model for evaluating the quality of e-curriculum are necessary. Keywords: Electronic curriculum, e-curriculum quality, e-curriculum quality evaluation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Electronic curriculum, e-curriculum quality, e-curriculum quality evaluation.
نویسندگان مقاله
جهانگیر یاری حاج عطالو | Jahangir Yari Haj Ataloo
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
یوسف ادیب | Yusef Adib
Tabriz university
دانشگاه تبریز
زرین دانشور هریس | Zarrin Daneshvar
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
وحیده اوهانی زنوز | Vahide Ohani zonuoz
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3052-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات