این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن
، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۸۷-۱۰۷
عنوان فارسی
حل یک مساله تخصیص دو سطحی با استفاده از روش یادگیری ماشین خود نظارتی
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش یک مساله بهینهسازی دوسطحی طراحی شبکه حمل و نقل گسسته بررسیشده و از یک روش ترکیبی بهینهسازی-یادگیری ماشین برخط برای حل آن استفاده شده است. به دلیل ماهیت NP-سخت مسایل دوسطحی، یافتن پاسخ مناسب و موثر برای آنها امری دشوار است و ارایه روشهای جدید و موثر برای حل این مسایل مورد توجه محققان قرار دارد. هدف در این مساله انتخاب بهینه یالهای جدید جهت احداث در یک شبکه حمل و نقل شهری است که موثرترین سهم را در روانسازی شبکه ترافیکی داشته باشند. تابع هدف سطح بالا شامل مساله کمینهکردن زمان سفر کل شبکه و هزینه احداث یالهای جدید در شبکه است. تابع هدف سطح پایین نیز مساله کمینه کردن زمان سفر هر کدام از کاربران شبکه را مورد بررسی قرار میدهد. تعدادی مثال عددی در محیط برنامهنویسی پایتون جهت بررسی اعتبار مدل و روش حل، ارایه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامهریزی دوسطحی، یادگیری ماشین نظارتشده، مساله تخصیص ترافیک، مساله طراحی شبکه.
عنوان انگلیسی
An Online Supervised Machine Learning Algorithm to Solve a Bi-Level Network Design Problem
چکیده انگلیسی مقاله
This paper investigates a bi-level network design problem and proposes a hybrid optimization-machine learning algorithm to solve it. Bi-level problems are typically NP-hard, and even in the simplest scenario where both upper and lower level problems are linear, they remain NP-hard. Machine learning methods have gained popularity in recent years due to their accuracy and reasonable running time. In this study, we apply a hybrid optimization-machine learning algorithm using an online learning method to solve the proposed bi-level network design problem. Our primary objective is to select a set of candidate edges that minimize traffic flow as much as possible. The upper-level objective function aims to minimize the average total travel time and fixed cost expenses required to establish the newly designed edges. Meanwhile, the lower-level objective function focuses on minimizing individual travel time from the viewpoint of users. We provide several numerical examples to demonstrate the effectiveness of our proposed model and its hybrid solution approach.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bi-Level Programming, Supervised Machine Learning, Traffic Assignment Problem, Network Design Problem
نویسندگان مقاله
محمود صدرا | M. Sadra
Mathematics and Computer Sciences Department, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
گروه علوم کامپیوتر، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
مهدی زعفرانیه | M. Zaferanieh
Mathematics and Computer Sciences Department, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
گروه ریاضی، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
نشانی اینترنتی
http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-991-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات