این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۷۷-۸۹

عنوان فارسی ارائه مدل ریاضی پیش‌بینی تریم شناورها با هدف دستیابی به مصرف سوخت بهینه (مورد مطالعه شناورهای کانتینری)
چکیده فارسی مقاله مصرف انرژی شناورها از دغدغه‌ها و چالشهای اساسی صنعت حمل و نقل دریایی است. کاهش مصرف سوخت علاوه بر صرفه جویی اقتصادی و هماهنگی با قوانین جدید باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های جوی می شود. هدف این پژوهش ارائه مدلی در جهت کاهش مصرف سوخت کشتی ها، صرفه جویی در هزینه و کاهش وابستگی به سوخت‌های وارداتی است. جهت دستیابی به این هدف با استفاده از روش ترکیبی (کیفی،کمی)، ابتدا پارامترهای اثرگذار بر مصرف سوخت از پیشینه پژوهش استخراج شد. سپس با استفاده از الگوریتم های شبکه عصبی مصنوعی (یادگیری نظارت شده) پیش بینی مدل بهینه شاخص های موثر بر مصرف سوخت توسعه داده شد. به منظور مدلسازی از داده های روزانه 4 ساله 6 کشتی با ظرفیت 2000 کانتینری بعنوان مفروضات مدل‌سازی ریاضی بهره‌‌‌گیری شد. در ادامه سامانه تصمیم‌یار هوشمند بر اساس این پارامترهای اثرگذار بر مصرف سوخت توسعه داده شده که شامل دو مدل شبکه عصبی مصنوعی پیشبینی عملکرد مصرف سوخت و بهینه‌سازی شیب طولی شناور است. نتایج ارزیابی مدل های شبکه عصبی مصنوعی توسعه داده شده دارای روایی و پایایی مورد قبول می‌باشد. بر اساس مدل سامانه طراحی شده، مشخص گردید پارامتر شیب طولی توسط سامانه طراحی شده بطور متوسط مصرف سوخت شناورها را تا 41/4% بهینه‌سازی میکند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تریم کشتی مصرف سوخت شناور، سامانه پشتیبان تصمیم‌‌‌گیری، هوش مصنوعی، صنایع دریایی،

عنوان انگلیسی Predicting the trim of vessels to achieve optimal fuel consumption by mathematical modelling (case study of container vessels)
چکیده انگلیسی مقاله One of the main concerns and challenges in the marine transportation industry is the energy consumption of vessels, efforts to reduce fuel consumption in addition to money saving decreases emission of greenhouse gases and atmospheric pollutants. The purpose of this research is to provide a model that reduces the fuel consumption of vessels to a considerable extent and beside saving money and reducing dependence on imported fuels, the volume of greenhouse gases can be determined. In order to achieve this goal, mixed research method utilized, first the main parameters which affecting fuel consumption are extracted from the literature, then optimal model is obtained by using mathematical modelling and artificial neural network prediction algorithms. In this research, 4years daily information of 6 vessels with 2000 TEU (container) was utilized as research dataset for mathematical modelling. Then the intelligent decision support system was developed based on main parameters, which includes two artificial neural network models for fuel consumption performance prediction and vessel trim optimization. This system fulfils its evaluation tests, with acceptable validity and reliability values. Based on the designed intelligent decision-making model, it was determined by using test data that, designed system reduces fuel consumption by optimizing trim parameter to %4.41 on average. Keywords: ship trim; ship fuel consumption; ship productivity; decision support system; artificial intelligence; Maritime industry; Artificial Neural Network
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تریم کشتی مصرف سوخت شناور, سامانه پشتیبان تصمیم‌‌‌گیری, هوش مصنوعی, صنایع دریایی

نویسندگان مقاله محمدرضا دماوندی |
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات،گروه مدیریت سیستم های اطلاعاتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین،ایران

حسام زند حسامی |
استاد یار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

رضا احتشام راثی |
استاد یار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_247703_cd98575a2edcab9871f383eb67526511.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات