این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۱۱، شماره ۴۴، صفحات ۱۰۱-۱۱۶

عنوان فارسی نقش آموزش های مهارتی در رشد هوش‌های چندگانه کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش­های مهارتی در رشد هوش­های چندگانه کودکان پیش دبستانی، انجام پذیرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه­های آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوآموزان پیش دبستانی (5 الی 6 ساله) شهرستان محمود­آباد در سال تحصیلی 1401­–1400 که به روش نمونه­گیری تصادفی ساده، تعداد 64 نفر انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه­های آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازه­گیری متغیرها، پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر بود که روایی صوری و محتوایی از نظر متخصصان تایید شد و ضریب آلفای کرونباخ ­برابر 79/0 محاسبه شد. در سطح اطمینان 95 درصد (05/0 = α) تحلیل کواریانس یک متغیری (آنکوا) نشان داد، آموزش­های مهارتی در رشد هوش­های چندگانه کودکان پیش دبستانی شهرستان محمود­آباد تاثیر مثبت معنی­داری دارد. هم­چنین، آموزش­های مهارتی در رشد هوش کلامی-زبانی، هوش منطقی-ریاضی، هوش بصری-‌مکانی، هوش حرکتی-جسمانی، هوش موسیقیایی، هوش میان‌فردی، هوش درون‌فردی و هوش طبیعت‌گرا، تاثیر مثبت معنی­داری دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش های مهارتی، هوش های چندگانه، کودکان پیش دبستانی

عنوان انگلیسی The investigating the role of skill training in the development of multiple intelligences of preschool children
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the general aim of investigating the role of skill training in the development of multiple intelligences of preschool children. The research method was quasi-experimental with experimental and control groups. The statistical population consisted of all preschool students (5-6 years old) in MahmoudAbad city in the academic year 2023-2022, who were selected by simple random sampling method, 64 people and randomly assigned to experimental groups (32 people) and control (32 people). The instrument for measuring the variables was Gardner's Multiple Intelligence Questionnaire, whose face and content validity was confirmed by experts, and Cronbach's alpha coefficient was calculated as 0.79. At the confidence level of 95% (α = 0.05), one-variable covariance analysis (ANCOA) showed that skill training has a significant positive effect on the development of multiple intelligences of preschool children in Mahmoud Abad city. Also, skill training has a significant positive effect on the development of verbal-linguistic intelligence, logical-mathematical intelligence, visual-spatial intelligence, motor-physical intelligence, musical intelligence, interpersonal intelligence, intrapersonal intelligence and naturalistic intelligence.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Skill training, multiple intelligence, preschool children

نویسندگان مقاله مجتبی رضایی راد | Mojtaba Rezaei Rad
Islamic Azad University, Sari branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

شهرزاد هدایتی | Shahrazad Hedayati
Islamic Azad University, Sari branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-532-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کمی
نوع مقاله منتشر شده مقاله علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات