این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهارت آموزی
، جلد ۱۱، شماره ۴۴، صفحات ۱۶۳-۱۹۲
عنوان فارسی
طراحی مدل شایستگی معماران از دیدگاه خبرگان: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل شایستگی فارغ التحصیلان معماری به روش کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد، در سه مرحلهی کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 21 نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان مطرح معماری در بخشهای دولتی و خصوصی به روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی تشکیل دادهاند. براساس یافتهها،تعداد130کد مفهومی و40مقوله فرعی در قالب6 مقوله اصلی در مدل پارادایمی شامل پرورش معماران توانمند و شایسته به عنوان مقوله محوری، عوامل علی(مهارت طراحی و ایدهپردازی، دانش و آگاهی تخصصی، پژوهشگری، مربیگری و توسعه دیگران، شایستگیهای اداری، مهارت کارآفرینانه، شایستگیهای ارتباطی-اجتماعی، شایستگیهای کسب و کار و رهبری، توانایی ذهنی، اخلاق حرفهای معماری و شایستگیهای فردی)، عوامل زمینهای(منابع وامکانات، الگوهای انگیزشی و آموزش آکادمیک)، شرایط مداخلهگر(فرایند و نوع آموزش، تعاملات و الگوهای ارتباطی، امکانات و تجهیزات ساختاری، زیرساخت های قانونی و حمایتی)، استراتژی ها( الگوهای آموزش ویادگیری، ایجاد شبکههای ارتباطی گسترده، فرهنگسازی و نیازسنجی اجتماعی)، پیامدها( پاسخگویی حرفهای، پاسخگویی آموزشی، پاسخگویی فردی) قرار گرفته است. ابعاد، مولفه ها و شاخصه های احصا شده از پژوهش حاضر میتواند به عنوان چارچوبی برای ایجاد تغییرات در برنامه های آموزشی معماران بوده و هدایتگر نظام آموزشی معماری در جهت بهبود قابلیتهای حرفهای فارغ التحصیلان معماری باشد. همچنین میتواند بهعنوان چارچوب قابل استناد جهت ارزیابی و جذب معماران در دنیای حرفهای مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل شایستگی، شایستگی معماران، نظریه داده بنیاد، مهارت
عنوان انگلیسی
Designing the competency model for architects based on the experts' point of view: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
the current research has been conducted with the aim of explaining the competency model of architecture graduates using a qualitative method based on the grounded theory approach, in three stages of open, central and selective coding.The statistical population of this research was made up of 21 university professors and prominent architectural experts in the private and government sectors by purposeful and snowball sampling. According to the findings, the number of 130 conceptual codes and 40 sub-categories in the form of 6 main categories in the paradigm model including the cultivation of capable and competent architects as the central category, causal conditions (design and idea generation skills, specialized knowledge and awareness, research, coaching and development of others, Administrative skills, entrepreneurial skills, communication-social skills, business and leadership skills, mental ability, architectural professional ethics and personal skills), contextual factors (resources and facilities, motivational models and academic training), intervening conditions (process and type of training, interactions and communication patterns, structural facilities and equipment, legal and support infrastructure), strategies (model education and learning, creating wide communication networks, culture building and social needs assessment), consequences (professional response, educational response, individual response) have been placed. The dimensions, components and indicators calculated from the current research can be used as a framework to make changes in the educational programs of architects and guide the architectural education system in order to improve the professional capabilities of architecture graduates. It can also be used as a reliable framework for evaluating and recruiting architects in the professional world.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
competence model, competence of architects, foundational data theory, skill
نویسندگان مقاله
نسیم باقری | NASIM BAGHERI
محمد ابراهیم مظهری | Mohammad Ibrahim mazhary
مصطفی مسعودی نژاد | mostafa masoudinejad
نشانی اینترنتی
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-488-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کیفی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات