این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۷-۴۲
عنوان فارسی
ارائۀ مدل جانشینپروری رهبران آموزشی در نظام آموزشوپرورش رسمی عمومی ایران
چکیده فارسی مقاله
نظام آموزشوپرورش ایران، مانند بسیاری از نظامهای آموزشی دنیا، با مسئلۀ کمبود رهبران آموزشیِ توانمند و کارآمد روبهروست. یکی از شیوههای تعدیل تأثیر منفی این مسئله، بهرهگیری از «نظام جانشینپروری» است. برایناساس، هدف پژوهش حاضر «ارائۀ مدل جانشینپروری رهبران آموزشی در نظام آموزشوپرورش رسمیِ عمومی ایران» است. این پژوهش از نظر ماهیت، کیفی؛ از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی است. برای رسیدن به اهداف سهگانۀ ذیلِ هدف اصلی، سه سؤال مطرح شده است: 1. ابعاد و مؤلفههای جانشینپروری متناسب با نظام آموزشوپرورش رسمی عمومی ایران کداماند؟ 2. مدل پیشنهادی براساس این ابعاد و مؤلفهها چگونه است؟ 3. میزان اعتبار این مدل از نظر خبرگان چقدر است؟برای پاسخ به پرسشهای سهگانه، از روشهای مرور نظاممند و تحلیل محتوا استفاده شد. نمونهگیریها با روش هدفمند و دردسترس انجام شدند. در پرسش اول، برای مرور نظاممند، انتخاب نمونه از میان منابع اولیه و ثانویه از 58 منبع اسنادی انجام شد. در پرسش دوم از نمونهگیریهای خوشهای چندمرحلهای در سطح کلان و فرد متخصص در سطح خُرد برای انجام مصاحبۀ نیمهساختاریافته از 34 نفر از صاحبنظران استفاده شد و برای پرسش سوم از نمونهگیری فرد متخصص برای گروه کانونی با تعداد 12 نفر استفاده شد.یافتههای مرتبط با پرسش اول، به شناسایی سه بعد عوامل سازمانی، فردی و فرایندی و 61 مؤلفۀ ذیل آنها منجر شد. در پرسش دوم به تثبیت مؤلفههای نوزدهگانه در ابعاد سهگانۀ سازمانی (شامل پنج مؤلفه)، فردی (شامل نه مؤلفه) و فرایندی (شامل پنج مؤلفه) منجر شد که برای ارائۀ مدل پیشنهادی جانشینپروری، جایابی و ارائه شد. بهمنظور پاسخ به پرسش سوم اعتبار مدل بهدست خبرگان گروه کانونی بررسی و تأیید جمعی شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبران آموزشی، جانشینپروری، مؤلفههای جانشینپروری، نظام آموزشوپرورش،
عنوان انگلیسی
Presenting the succession model of educational leaders in Iran's formal public education system
چکیده انگلیسی مقاله
Iran's educational system, like many educational systems in the world, is facing the challenge of lacking mighty and efficient educational leaders. One of the ways to moderate the negative impact of such a challenge is to use the "succession system". The aim of this research is presenting a succession model of educational leaders in Iran's educational system. In terms of the method and nature, it was a qualitative research, and in terms of objective, it was an applied and analytical one. In order to achieve the goals, three questions were raised: What are the dimensions and components of succession that are suitable for Iran’s educational system, how was the proposed model based on these dimensions and components, and how valid is this model according to the experts’ opinions? To answer these research questions, the systematic review and content analysis methods were used. The research sample was selected using purposeful and convenience sampling methods. Data collection methods for the first question was documentary (58 sources); for the second question, the multi-stage cluster sampling was used at the macro level and expert sampling at the micro level for doing the semi-structured interview (with 34 people) and also for the third question, expert sampling was used with 12 people in the focus group. Findings on the first research question led to the identification of the three dimensions of organizational, individual and process factors and 61 components. Findings on the second question led to the stabilization of nineteen components in the three dimensions: organizational (five components), individual (nine components) and process (five components). And finally, the related succession model was presented. The validity of the model was checked by the experts and they had consensus on it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رهبران آموزشی, جانشینپروری, مؤلفههای جانشینپروری, نظام آموزشوپرورش
نویسندگان مقاله
خلیل جوادیار |
دانشجوی دکتری تخصصی،گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوموتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
رضا ساکی |
استاد مدعو واحد علوموتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، دانشیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
پریوش جعفری |
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوموتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_173348_98af460d2601defcc679abb5675d6aae.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات