این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۰۷-۱۲۴
عنوان فارسی
فراوانی شاخصهای انسجام خرد در سطوح مختلف بازنمایی متن در چارچوب الگوی ساخت-تلفیق کینچ: شواهدی از کتابهای فارسی دورههای ابتدایی، متوسطۀ اول و دوم
چکیده فارسی مقاله
خواندنْ مهارت زبانی مهمی است؛ زیرا بخش عظیمی از یادگیری از این طریق است. برای بهبود مهارت خواندن باید نوع و سطح متنی که آموزش داده میشود با دانشآموزان متناسب باشد. به همین دلیل، محققان از دیرباز به تعیین سطح دشواری متن (خوانشپذیری متن) توجه داشتهاند. یکی از شاخصهای خوانشپذیری متن، انسجام در سطح خُرد است. هدف پژوهش حاضر، بررسی معناداریِ فراوانی انواع شاخصهای انسجام خرد در سطوح مختلف بازنمایی متن (روساختی و متن پایه و الگوی موقعیتی) کتابهای فارسی دورههای ابتدایی (پایۀ ششم) و متوسطۀ اول (پایۀ نهم) و متوسطۀ دوم (پایۀ دوازدهم) در چارچوب الگوی ساخت تلفیق کینچ (1998-1988) است. این مطالعه پژوهشی ترکیبی است. در بخش کیفی، انواع شاخصهای انسجام خرد در سطوح گوناگون بازنمایی متن این کتابها مشخص شدند. سپس، در بخش کمی، فراوانی این شاخصها در متن این کتابها تعیین شده و معناداری فراوانی آنها با مجذور کا محاسبه شد. نتایجْ حاکی از تفاوتِ معنادار میان فراوانی شاخصهای انسجام خرد در سطوح مختلف بازنمایی متن کتابهای فارسی در هر سه دورۀ تحصیلی است. با طولانیترشدن متن کتابها از پایۀ ششم به پایههای نهم و دوازدهم، فراوانی بیشتر شاخصها افزایش یافت؛ اما این افزایش قاعدهمند نبود. ظاهراً رویکرد آموزشی این کتابها، رویکردی مهارتی است؛ به این معنا که بر آموزش و تقویت مهارتهای زبانی (خواندن) تأکید دارد؛ ولی با توجه به نتایج این مطالعه شاید بتوان گفت در عمل و بهویژه در تدوین متن کتابهای فارسی به این مهارت چندان توجه نشده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خوان شپذیری، الگوی ساخت تلفیق کینچ، دوره های مختلف تحصیلی، کتاب های فارسی،
عنوان انگلیسی
Frequency of the indicators of local cohesion at different levels of text representation based on Kinch's construction-integration model: Evidence from Persian textbooks for primary school, first and second cycle secondary schools
چکیده انگلیسی مقاله
Reading is an important language skill, as most learning occurs through it. To improve reading, the type and level of text difficulty should be in accordance with the mental ability of students. Therefore, determining the level of text difficulty (so-called readability) have been considered by researchers for a long time. One of the indicators of readability is related to text’s local cohesion. The present study aimed at investigating the significance of frequency of different types of indicators of local cohesion in Persian textbooks at different levels of its representation (surface, text-base and situation model) at primary school (6th grade), secondary school first cycle (9th grade) and second cycle (12th grade) based on Kintsch’s construction-integration model (1988-1998). It was a mixed-methods study. At the qualitative section of study, different types of local cohesion’s indicators of these textbooks were determined. Then, at the quantitative section of the study, the significance of their frequency was calculated by Chi-square. The results indicated a significant difference among the frequency of different types of such indicators in the Persian textbooks at all 3 levels of school education. As the text of books became longer from 6th grade to 9th and 12th grades, all indicators increased, however, such increase was not regular. Apparently, the educational approach of these textbooks is a skill-based one, meaning that they emphasize on education and strengthening the language skills (including reading), however, considering the results of the present study, perhaps it could be said that they have not been considered in practice, especially when developing the Persian textbooks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خوان شپذیری, الگوی ساخت تلفیق کینچ, دوره های مختلف تحصیلی, کتاب های فارسی
نویسندگان مقاله
سمیه نیک تخسمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
مریم دانای طوس |
دانشیار زبانشناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
محمد امین صراحی |
دانشیار زبانشناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_172920_13603ece8f73549a7964045365883f5b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات