این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۲۲۱-۲۳۹

عنوان فارسی مقایسهٔ تأثیر آموزش بازسازی شناختی و راهبردهای یادگیری خودگردان بر سبک‌های اسناد دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف مطالعهٔ حاضر، مقایسهٔ تأثیر آموزش بازسازی شناختی و راهبردهای یادگیری خودگردان بر سبک‌های اسناد دانش‌آموزان است. این مطالعه نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل است. جامعهٔ آماری از دانش‌آموزان پسر متوسطهٔ دوم شهر بجنورد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 45 نفر آن‌ها با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌تصادف در سه گروه مساوی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسش‌نامهٔ سبک‌های اسناد سلیگمن و همکاران (1982) بود. به گروه‌های آزمایش به‌تفکیک هشت جلسهٔ 60دقیقه‌ای رویکرد بازسازی شناختی و راهبردهای یادگیری خودگردان آموزش داده شد. درحالی‌که گروه کنترل آموزشی ندید. داده‌ها به ‌روش تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. نتایج حاکی از اثربخشی هر دو روش بازسازی شناختی و راهبردهای یادگیری خودگردان بر سبک‌های اسناد بود (0/001>P). هر دو رویکرد، موجب کاهش اسناد منفی و افزایش اسناد مثبت در دانش‌آموزان شد. آموزش بازسازی شناختی هم در پس‌آزمون و هم در دورهٔ پیگیری پیش ‌از آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان اثربخش بود (0/05>P). بر همین‌ اساس، می‌توان از این دو روش در زمینهٔ اصلاح سبک‌های اسناد دانش‌آموزان در مدارس استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازسازی شناختی، راهبردهای یادگیری خودگردان، سبک‌های اسناد،

عنوان انگلیسی Comparing the effect of cognitive restructuring training and self-regulated learning on students' attributional styles
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare the effect of cognitive restructuring training and self-regulated learning strategies on the students' attributional styles. It was a quasi-experimental study with a pre-test post-test control group design. The statistical population included the second cycle high school male students of Bojnord city in the academic year 2022, 45 of them were selected by purposive sampling and they were randomly divided into three equal groups. The research tool was Seligman et al. (1982)'s Attributional Styles Questionnaire. The experimental groups were given 8 sessions of cognitive restructuring training and self- regulated learning strategies, and the control group received no training. Data were analyzed by Repeated Measures Analysis of Variance and Ben Feroni post hoc test. The results indicated the effectiveness of both cognitive restructuring methods and self- regulated learning strategies on attributional styles (P< 0.001), in such a way that both approaches led to a decrease in the negative attributions and an increase in the positive attributions in students. And the effectiveness of cognitive restructuring training both in the post-test and in the follow-up period was more than self- regulated learning strategies training (P< 0.05). Accordingly, these two methods can be used to improve the attributional styles of students at schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازسازی شناختی, راهبردهای یادگیری خودگردان, سبک‌های اسناد

نویسندگان مقاله محسن شاکری نسب |
دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

حسین مهدیان |
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

مهدی قاسمی مطلق |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_173346_be7cb132837721b37e65540301c5c3c1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات