این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۳۸

عنوان فارسی واکاوی رویکردهای استراتژیک توسعه نوآوری‌ در بخش کشاورزی هوشمند ایران با به‌کارگیری روش SIMUS
چکیده فارسی مقاله هدف مقاله حاضر، واکاوی رویکردهای استراتژیک توسعه نوآوری برای کسب‌وکارهایی است که قصد دارند جایگاه قابل ‌قبولی در آینده کشاورزی ایران داشته باشند. مصاحبه عمیق با 12 خبره منتخب، روش دلفی و بررسی اسناد کتابخانه­ای روش­های جمع­آوری و بررسی داده­ها بودند. محدوده پژوهش کل بخش کشاورزی ایران و جامعه هدف، کلیه فعالین و ذی‌نفعان بخش کشاورزی ایران هستند. پس از استخراج روندهای کلان، استراتژی­های توسعه نوآوری و نوآوری­های اختصاصی بخش کشاورزی با به‌کارگیری ابزارهای تجزیه‌وتحلیل استراتژیک، ضمن استخراج مهم­ترین عوامل محیطی (فرصت­ و تهدید) و مهم­ترین عوامل داخلی (ضعف و قوت)، نسبت به موقعیت­یابی استراتژیک کسب‌وکارهای ایرانی اقدام شد. با استفاده از روش سیموس به‌عنوان یک رویکرد پیشرفته در تصمیم­گیری چندمعیاره،استراتژی­ها و نوآوری­های استخراج شده، رتبه­بندی شدند. مهم­ترین نقطه ضعف کسب‌وکارهای ایرانی نداشتن دانش و مهارت تخصصی و مدیریتی و مهم­ترین نقطه قوت، برخورداری از نیروی­های انسانی جوان و خلاق شناسایی شد. خرده مالکی گسترده و عدم‌بلوغ اکوسیستم نوآوری در بخش کشاورزی مهم­ترین تهدیدها و غنی بودن اکوسیستم کشاورزی ایران و همچنین سرمایه انسانی جوان، خلاق و تحصیلکرده مهم­ترین فرصت­ها شناسایی شدند. همکاری­های استراتژیک جهت توسعه نوآوری­های کاربردی منطبق بر بلوغ اکوسیستم نوآوری کشاورزی به ‌عنوان برترین استراتژی و تجاری‌سازی داخلی نوآوری­های پیشرفته به‌عنوان ضعیف­ترین استراتژی شناسایی شدند. نوآوری­های مرتبط با کارایی بازار و کارایی مزرعه به‌عنوان مناسب­ترین نوآوری­ها و نوآوری­های مرتبط با مزارع پیشرفته به‌عنوان نامناسب­ترین نوآوری­ها به‌منظور توسعه نوآوری در بخش کشاورزی ایران شناسایی شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استراتژی‌های توسعه نوآوری، نوآوری‌های کشاورزی، کشاورزی هوشمند اقلیمی، تجزیه‌وتحلیل استراتژیک، سیموس.

عنوان انگلیسی Exploring the strategic approaches of innovation development in Iran's smart agriculture sector by using SIMUS method
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this article is to exploring the strategic approaches of innovation development for businesses that intend to have an acceptable position in the future of Iran's agriculture. In-depth interview with 12 selected experts, Delphi method and library document review were the methods of sampling and data analysis. The scope of the research is the entire agricultural sector of Iran.After extracting macro trends, innovation development strategies and specific innovations, by using strategic analysis tools, while extracting the most important environmental factors and the most important internal factors strategic positioning of Iranian businesses was done. Using the Simos method, the extracted strategies and innovations were ranked. The most important weakness of Iranian businesses was the lack of specialized and managerial knowledge and skills, and the most important strength was the possession of young and creative human resources. Widespread small ownership and immaturity of the innovation ecosystem in the agricultural sector were identified as the most important threats, and the richness of Iran's agricultural ecosystem, as well as the creative and educated human capital, were identified as the most important opportunities. Strategic cooperation for the development of applied innovations according to the maturity of the innovation ecosystem was the best strategy and internal commercialization of advanced innovations was identified as the weakest strategy. Innovations related to market efficiency and farm efficiency were identified as the most appropriate innovations and innovations related to advanced farms were identified as the most unsuitable innovations for the development of innovation in Iran's agricultural sector.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله innovation development strategies, agricultural innovations, climate smart agriculture, strategic analysis, SIMUS.

نویسندگان مقاله سپهر جعفرپور | sepehr jafarpour
Master of Entrepreneurship Management, School of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

سید حمید خدادادحسینی | Seyed Hamid Khodadad Hosseini
professor, Business Management Department, School of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

اسداله کردناییج | Asadollah Kordnaeij
professor, Business Management Department, School of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-75528-1&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات