این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۳۹-۱۶۳

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان با رویکرد آراس فازی
چکیده فارسی مقاله بانکداری اسلامی در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته و جزء صنایع رو‌به‌رشد دنیا شناخته شده است. از‌این‌رو هدف پژوهش پیش‌رو شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان با رویکرد آراس فازی است. پژوهش حاضر یک پژوهش توسعه‌ای-کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش 15 نفر از کارشناسان و خبرگان حوزه بانکداری و اقتصاد اسلامی بوده که به روش در‌ دسترس انتخاب شدند. در گام اول با بررسی‌های کتابخانه‌ای و ارزیابی یافته‌های مطالعات گذشته مرتبط با موضوع، عوامل مؤثر بر پذیرش یا انتخاب بانک اسلامی از سوی مشتریان بررسی شد. در گام بعد به‌منظور غربال‌سازی عوامل شناسایی شده، از روش آنتروپی شانون استفاده شد. در ادامه نیز به‌منظور دستیابی به وزن و اهمیت عوامل از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) فازی استفاده شد. در‌نهایت نیز برای اولویت‌بندی عوامل از روش آراس فازی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عوامل مذهب و اعتقادهای مذهبی جامعه، سازگاری با ارزش‌های جامعه؛ مشتریان و مسئولیت‌پذیری اجتماعی سیستم بانکداری اسلامی بیشترین اهمیت را در پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان دارند. شهرت و تصویر بانک، مزیت نسبی نسبت به سیستم بانکی متعارف و تبلیغات در پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان از عوامل با اهمیت کمتری شناخته شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بانکداری اسلامی، پذیرش، رویکرد آراس فازی.

عنوان انگلیسی Factors affecting the acceptance of Islamic banking by customers with a Fuzzy ARAS approach
چکیده انگلیسی مقاله Islamic banking has grown significantly in recent decades and is known as one of the growing industries in the world. Therefore, the purpose of this study is to identify and prioritize the factors affecting the acceptance of Islamic banking by customers with a fuzzy ARAS approach. The present study is a development-applied research.The statistical population of this study was 15 experts in the field of banking and Islamic economics who were selected by available methods .in the first step with library reviews and evaluation of the findings of previous studies related to the subject, the factors affecting the acceptance or selection of Islamic Bank by customers were examined. In the next step, Shannon entropy technique was used to screen for the identified factors. In order to achieve the weight and importance of the factors, the fuzzy Analytic Hierarchy Process (AHP) technique was used and finally the fuzzy Aras technique was used to prioritize the factors. Findings show that the factors of religion and religious beliefs of the society, compatibility with the values of society and customers and social responsibility of the Islamic banking system are the most important in the acceptance of Islamic banking by customers. Bank reputation and image, comparative advantage over conventional banking system and advertising in accepting Islamic banking by customers were recognized as less important factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Islamic banking, Acceptance, Fuzzy ARAS Approach.

نویسندگان مقاله سید کاظم چاوشی | Seyed Kazem Chavoshi
Assistant Prof, Business Management Group, Faculty of Management, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
استادیار، گروه مدریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

فرشید خمویی | farshid khamoei
PhD of Behavioral management, Human Resources and Business Management Group, Faculty of Management, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
دکتری مدیریت رفتاری، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب‌وکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

معظمه شکرالله تبار | Mozameh shokrolahtabar
Master of Islamic Banking, Business Economics Group, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد بانکداری اسلامی، گروه اقتصاد بازرگانی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-23732-6&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات