این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۸، شماره ۶، صفحات ۸۹-۹۹
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی برنامه فعالیتهای تصویری و روایتهای اجتماعی بر تعامل اجتماعی کودکان با طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: نقص در تعامل اجتماعی، یکی از ویژگیهای بارز در اختلال طیف اتیسم است. هدف، مقایسه اثربخشی برنامه فعالیتهای تصویری و روایتهای اجتماعی در تعامل اجتماعی کودکان دچار طیف اتیسم بود. مواد و روشها: در یک مطالعه شبه آزمایشی و تک آزمودنی با طرح ABAB، از جامعه کودکان 7 تا 12 ساله دارای اختلال طیف اتیسم مراکز بهزیستی شهر مشهد، هشت پسر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. کودکان به طور تصادفی در دو گروه متشکل از برنامه فعالیتهای تصویری و روایت های اجتماعی، قرار گرفتند. به منظور تعیین محتوای مداخله هر گروه، رفتارهای آماج از طریق مصاحبه با خانواده، مربی و مشاهده رفتار کودک، شناسایی شد. هر گروه در 20 جلسه مداخله (پنج بار در هفته؛ هر جلسه 30 دقیقه) شرکت کردند. اطلاعات با استفاده از مشاهده منظم و پرسشنامه نیمرخ تعامل اجتماعی اتیسم جمعآوری و دادهها با استفاده از نمودار خط پایه، اندازه اثر و درصد بهبودی تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بهترتیب 34/15% و 45//10% درصد از تعامل اجتماعی کودکان دچار طیف اتیسم ناشی از دریافت بهترتیب، برنامه فعالیتهای تصویری و روایت های اجتماعی بود. افزون بر آن، برنامه فعالیتهای تصویری و روایتهای اجتماعی بهترتیب موجب بهبود 09/16% و 24/9% در تقابل اجتماعی، 27/11% و 93/7% در مشارکت اجتماعی، 70/38% و 34/16% در رفتارهای زیانبخش اجتماعی شده است. مشاهده منظم نشان داد که برنامه فعالیتهای تصویری بهترتیب، موجب افزایش تقابل اجتماعی و مشارکت اجتماعی در چهار کودک و کاهش رفتارهای زیانبخش اجتماعی در یک کودک میشود. اگرچه، روایتهای اجتماعی منجر به بهبود تقابل اجتماعی در چهار کودک، مشارکت اجتماعی در دو کودک و رفتارهای زیانبخش اجتماعی در سه کودک میشود. نتیجهگیری: از آنجایی که هر دو مداخله (عالیتهای تصویری و روایت های اجتماعی) بر بهبود تعامل اجتماعی، اثربخش بوده است، به نظر میرسد فراهم کردن مداخلههای مشابه برای کودکان دچار طیف اتیسم، موجب بهبود تعامل از آنجایی که هر دو مداخله (برنامه فعالیتهای تصویری و روایتهای اجتماعی) بر بهبود تعامل اجتماعی، اثربخش بود، به نظر میرسد فراهم کردن مداخلههای مشابه برای کودکان دچار طیف اتیسم، تعامل اجتماعی را بهبود میبخشد و از نقایص رفتاری پیشگیری میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه فعالیتهای تصویری، روایتهای اجتماعی، تعامل اجتماعی، طیف اتیسم
عنوان انگلیسی
Compare the Effectiveness of Visual Activities Schedule and Social Narratives on Social Interaction in children with Autism Spectrum
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Impairment in social interaction is one of the prominent features of autism spectrum disorder (ASD). The aim was to compare the effectiveness of visual activities schedule (VAS) and social narratives (SN) on social interaction in children with ASD. Materials & Methods: In a quasi-experimental and single-subject study with ABAB design, Eight 7-12 year-old boys with ASD were in convenience selected from population of 7-12 year-old children in Welfare Centers located in Mashhad City. Children assigned to two groups consisted of visual activities schedule and social narratives. In order to determine the content of each intervention, target behaviors recognized through interview with family, mentor, and observation of child's behavior.Each group attended in 20 intervention sessions (five times a week; 30 minutes per session). The information collected through systematic observation and Autism Social Skills Profile and data analyzed with baseline diagrams, effect size, and improvement percentage. Results: Findings showed that 15.34% and 10.45% of social interaction in children with ASD were respectively due to receiving visual activities schedule and social narratives.. In addition, visual activities schedule and social narratives led to improvement of 16.09% and 9.24% in social reciprocity, 11.27% and 7.93% in social participation, 38.70% and 16.34% in detrimental social behaviors respectively. Systematic observation showed that visual activities schedule leads to increase social reciprocity and social participation in four children and reduce detrimental social behaviors in one child respectively. Although, social narratives leads to improvement of social reciprocity in four children, social participation in two children and detrimental social behaviors in three children respectively. Conclusion: As far as, both interventions (visual activities schedule and social narratives) were effective on improvement of social interaction, it seems that providing the same intervention for children with ASD improves social interaction and prevent behavior deficiencies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Visual Activities Schedule, Social Narratives, Social Interaction, Autism Spectrum
نویسندگان مقاله
محمدرضا اخگری | Mohammad Reza Akhgari
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
معصومه پورمحمدرضا-تجریشی | Masoume Pourmohamadreza-Tajrishi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
راضیه بیدهندی یارندی | Razieh Bidhendi Yarandi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6561-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روان شناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات