این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۳، شماره ۳، صفحات ۲۶۳-۲۷۳
عنوان فارسی
بررسی اثر بخشی فیلم آموزشی آناتومی بر روی افزایش بهره وری یادگیری آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران طی سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: تکنولوژی رایانه برای افزودن دانش از سال 1960به کاربرده شده و آموزش پزشکی را تحت تاثیرقرارداده است. باتوجه به اهمیت و دشوار بودن آموزش آناتومی، این تحقیق با هدف بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی بر میزان یادگیری درس آناتومی در دانشجویان پزشکی انجام گرفت. روش بررسی: مراحل آموزش آناتومی اندام فوقانی بر روی 240 نفر از دانشجویان ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بررسی شد. این دانشجویان به دو دسته کنترل« تدریس محض» و مداخله «تدریس به همراه فیلمهای آموزشی» تقسیم شدند و پس از پایان دوره، جهت تعیین اثر بخشی فیلم آموزشی بر روی افزایش بهرهوری یادگیری دانشجویان، هر دو گروه به وسیلهی آزمون پیرامون مباحث تدریس شده مورد سنجش قرار گرفتند و در پایان میانگین نمرات هر گروه محاسبه و توسط برنامه نرم افزاری 22 SPSS تحلیل شدند. یافتهها: تحقیق حاضر نشان داد که باتوجه به نتایج به دست آمده از آزمون ویلکاکسون، هر دو گروه (کنترل و هدف) افزایش معنیداری را در میانگین نمره دانش به همراه داشتند که این مقدار افزایش در گروه تدریس به علاوه نمایش فیلم آموزشی، تقریبا 26/0 واحد بود. نتیجهگیری: تفاوت میانگین نمرات دو گروه کنترل و هدف نشان داد که این روش جدید آموزشی موجب افزایش بازدهی در دانشجویان میشود. اثر بخشی این روش بر دانشجویان با وضعیت اقتصادی متوسط نسبت به دانشجویان با وضعیت اقتصادی خوب بیشتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فیلم آموزشی آناتومی، بهره وری، یادگیری، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Evaluation of the effectiveness of anatomy educational film on increasing its learning productivity in medical students of Islamic Azad University-Tehran Medical Sciences Branch during 2020-21
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Computer technology has been used to add knowledge since the 1960s and has influenced medical education. Due to the importance and difficulty of anatomy education, this study was conducted to investigate the efficacy of using educational videos on the rate of learning anatomy in medical students. Materials and methods: Upper extremity anatomy training was performed on 240 second semester medical students of Islamic Azad University of Medical Sciences in Tehran. These students were divided into two categories: Control "pure teaching" and Intervention "teaching with educational videos". After the end of the course, in order to determine the effectiveness of educational videos on increasing students' learning productivity, both groups were assessed by testing the taught topics. At the end, the mean scores of each group were calculated and analyzed by SPSS 22 software program. Results: The present study showed that according to the results of Wilcoxon test, both groups (control and aim groups) had a significant increase in the mean score of knowledge, which increasing in the teaching with educational videos group was approximately 0.26 units. Conclusion: The difference between the mean scores of the control and intervention groups showed that this new educational method increases the productivity of students. This method is more effective on students with moderate economic status than students with good economic status.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Educational videos of anatomy, Productivity, Learning, Students
نویسندگان مقاله
شبنم موثقی | Shabnam Movassaghi
Department of Anatomical Sciences and Cognitive Neuroscience, Faculty of Medicine, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی،تهران، ایران
حمید زعفرانی آرانی | Hamid Zaferani Arani
Young Researchers and Elite Club, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی،تهران، ایران
محمدجواد حسین پور | Mohammad Javad Hosseinpour
Young Researchers and Elite Club, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی،تهران، ایران
مائده علیا | Maedeh Olya
Young Researchers and Elite Club, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی،تهران، ایران
زهرا کرمانیها | Zahra Kermaniha
Young Researchers and Elite Club, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی،تهران، ایران
زهرا نادیا شریفی | Zahra Nadia Sharifi
Department of Anatomical Sciences and Cognitive Neuroscience, Faculty of Medicine, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی،تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1127-14&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم تشریحی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات