این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن
، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۱-۱۹
عنوان فارسی
برنامهریزی دبیر-دبیرستان-درس به منظور سازماندهی بهینه دبیران آموزش و پرورش (مورد مطالعه: شهرستان راز و جرگلان)
چکیده فارسی مقاله
فرآیندهای سالیانه سازماندهی دبیران آموزش و پرورش (تعیین محل خدمت و صدور ابلاغ برای دبیران)، همچنین تنظیم برنامه هفتگی ایشان توسط مدیران بهصورت دستی و مستقل از سایر دبیرستانها، دو چالش بسیار مهم، پرهزینه و زمانبر است. در این پژوهش مدلی مناسب برای مسایل تخصیص دبیران به دبیرستانهای یک شهرستان و دروس هر دبیرستان به دبیران آن ارایه میشود تا جدول زمانبندی بهینه حاصل از حل آن، دو چالش اشارهشده را مرتفع نماید. پس از گردآوری دادههای واقعی 101 دبیر و 21 دبیرستان دوره اول متوسطه شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی در سال تحصیلی1399-1400، مدل بهصورت یک مساله برنامهریزی عددصحیح ارایه و سپس در نرمافزار گمز پیادهسازی و اجرا شده است. جدول زمانبندی بهینه حاصل، شامل برنامههای هفتگی با کیفیت مطلوب برای تمامی دبیرستانها است؛ بهعلاوه، دبیران شهرستان نیز به کمک آن میتوانند با توجه به امتیاز، شرایط و علاقه خود، دست به انتخاب آگاهانه دبیرستان-برنامه هفتگی بزنند. با استفاده از نتایج این پژوهش میتوان همزمان با افزایش رضایتمندی دبیران و مدیران، و بهرهوری و کیفیت آموزشی، در هزینههای سازماندهی نیز بهطور چشمگیری صرفهجویی نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامهریزی دبیر-دبیرستان-درس، جدول زمانبندی، برنامهریزی عددصحیح، سازماندهی دبیران، آموزش و پرورش، دوره اول متوسطه.
عنوان انگلیسی
Teacher-High School-Course Planning for Optimal Organizing of Teachers in Education (Case of Study: Raz and Jargalan County)
چکیده انگلیسی مقاله
Annual processes of determining service location and issuing teaching certifications for teachers in Education, also setting the weekly schedule by the principals manually and independent of other schools, are two very important, costly and time-consuming challenges. In this study, a suitable model for assigning teachers to high schools in a county and courses in each school to its teachers is presented. Solving the model leads to an optimal timetable which can fix the challenges. Gathering real data of 101 teachers and 21 high schools first term in Raz and Jargalan county in North Khorasan province in 2020-2021, the model is presented as an integer programming problem, then implemented and executed in GAMS software. The obtained optimal timetable includes high quality weekly schedules for all schools; Furthermore, using the table, teachers in the county can make an informed choice of school-weekly schedule according to their own rates, conditions and interests. Using the results of this research, increasing the satisfaction of teachers and principals, efficiency and quality of education, also significantly saving the organization costs are possible simultaneously.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teacher-High School-Course Planning, Timetabling, Integer Programming, Organizing of Teachers, Education, High School First Term.
نویسندگان مقاله
محمد مخدومی | M. Makhdoomi
Department of Applied Mathematics, University of Bojnord, Bojnord, Iran
گروه ریاضی کاربردی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
محمد علی نژادمفرد | M. Alinejadmofrad
Department of Applied Mathematics, University of Bojnord, Bojnord, Iran
گروه ریاضی کاربردی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
محمد دهقان نیری | M. Dehghan Nayyeri
Department of Applied Mathematics, University of Bojnord, Bojnord, Iran
گروه ریاضی کاربردی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-1929-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات