این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۳۴، شماره ۷، صفحات ۳۶۱-۳۷۲

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی حرکتی (DCD)
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: اختلال هماهنگی حرکتی یک اختلال عصبی مزمن است که از کودکی شروع می‌شود و در آن، پیام‌های مغزی به‌طور دقیق به بدن منتقل نمی‌شوند و برنامه‌ریزی حرکات و هماهنگی  تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این اختلالات باعث مشکلاتی می‌شوند که هم‌زمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تأثیر منفی می‌گذارد و نه تنها سبب ناکارآمدی بیماران می‌شوند، بلکه خانواده‌های آن‌ها را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. لذا این پژوهش باهدف، مقایسه اثربخشی مقایسه اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی حرکتی (DCD) انجام شد. مواد و روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی حرکتی در مراکز توان‌بخشی روزانه بهزیستی اصفهان بودند که در 6 ماه دوم سال 1401 به مراکز توان‌بخشی مراجعه و تشکیل پرونده دادند و از این تعداد، 3 گروه 12 نفری به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های گراس و مدل لینهان) و یک گروه کنترل تقسیم شدند و به پرسشنامه افسردگی،‌ اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (1995) در دو مرحله پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه آزمایش تحت آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان به‌صورت گروهی (در قالب آموزش و مهارت)، به مدت 2 ماه هفته‌ای 1 جلسه 60 دقیقه‌ای قرار گرفتند، اما در این مدت به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره دوسویه و سطح معنی‌داری 05/0< p و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 مورد تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج بررسی نشان داد، آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان بر افسردگی، اضطراب و استرس با سطح معناداری کمتر از 1 درصد مؤثر است (01/0 P≤). تفاوت معناداری بین دو شیوه‌ی درمان آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان بر سلامت روانی مادران کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی حرکتی وجود نداشت، ولی در مقایسه با گروه کنترل اثربخش بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان با توجه به ماهیت آموزش مهارت‌ها بر سلامت روان مادران مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال هماهنگی حرکتی، تنظیم هیجان، مدل گراس، مدل لینهان، سلامت روان

عنوان انگلیسی COMPARING THE EFFECTIVENESS OF EMOTION REGULATION SKILL TRAINING BASED ON GROSS AND LINEHAN MODELS ON THE MENTAL HEALTH OF MOTHERS OF CHILDREN WITH DEVELOPMENTAL COORDINATION DISORDER (DCD)
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Movement coordination disorder is a chronic neurological disorder that starts from childhood in which, the brain messages are not accurately transmitted to the body, and movement planning and coordination are affected. These disorders cause problems that negatively affect the emotions, learning ability and memory of a person at the same time as they grow, and not only cause patients to be ineffective, but also severely affect their families. Therefore, this research was conducted with the aim of comparing the effectiveness of emotion regulation training based on Gross and Linehan's models on the mental health of mothers of children with Developmental Coordination Disorder (DCD). Materials & Methods: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and follow-up with a control group. The research population included all the mothers of children suffering from developmental coordination disorder in day welfare rehabilitation centers of Isfahan who referred to the rehabilitation centers and filed a case in the second 6 months of 2011, and from them, 3 groups of 12 people were selected by available sampling method. They were randomly divided into two experimental groups (emotion regulation skill training based on Gross and Linehan models) and one control group. They filled the Depression, Anxiety and Stress Questionnaire of Lavibond and Lavibond (1995) in two phases of pre-test - post-test and follow-up. The subjects of the experimental groups were trained in emotion regulation skills based on the Gross and Linehan models (in the form of training and skills), for 2 months, 1 session of 60 minutes per week, however during this period, no training was given to the control group. The data were statistically analyzed using the two-sided multivariate covariance test and a significance level of p < 0.05 and using SPSS version 23 software. Results: The results of the study showed that emotional regulation skills training based on Gross and Linehan models is effective on depression, anxiety and stress with a significance level of less than 1% (P≤0.01). There was no significant difference between the two methods of emotion regulation training based on the Gross and Linehan models on the mental health of mothers of children with motor coordination disorder, but it was effective compared to the control group. Conclusion: Therefore, emotional regulation skill training based on Gross model and Linehan model has been effective on mothers' mental health due to the nature of skills training.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Developmental Coordination Disorder, Emotion Regulation, Gross Model, Linehan Model, Mental Health

نویسندگان مقاله زهرا مسیبی | Zahra Mosayebi
PhD in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Fatemeh Zahra Campus, Farhangian University of Isfahan, Iran
دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران

فرناز قدیریان | Farnaz Ghadirian
Ph.D. in Physical Education, Department of Physical Education, Faculty of Human Sciences, Fatemeh Zahra Campus, Farhangian University of Isfahan, Iran (Corresponding Author)
دکتری تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)

مریم سهرابی | Maryam Sohrabi
PhD in Cultural Management and Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Fatemeh Zahra Campus, Farhangian University of Isfahan, Iran
دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران

مریم آمویی | Maryam Amooei
PhD in Physical Education, Department of Physical Education, Faculty of Human Sciences, Fatemeh Zahra Campus, Farhangian University of Isfahan, Iran
دکتری تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2378-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات