این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۴۵۸-۴۶۸
عنوان فارسی
اکولوژی محیط آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این مطالعه باهدف ارزیابی اکولوژی محیط آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی 287 نفر از دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با استفاده از نمونه گیری تصادفی- طبقهای انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها، علاوه بر ویژگی های جمعیت شناختی و تحصیلی =دو پرسشنامه Kaufmann شامل چهار حیطه "رفتارهای استاد، تعاملات فراگیران، ساختار دوره آموزشی و حیطه سهولت اجرای دوره" و پرسشنامه Chou شامل سه حیطه "جو کلی یادگیری، قابلیت فراگیر و محیط یادگیری و رضایت از یادگیری" بود. دادهها به صورت الکترونیکی گرداوری شده و در نرمافزار SPSS 21 تحلیل شد. نتایج: وضعیت اکولوژی محیط آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان در سطح متوسط بود. نمرات دانشجویان در حیطه قابلیت فراگیر و محیط یادگیری (62/0±2/3)، حیطه رضایت از یادگیری (73/0±07/3)، حیطه جو کلی یادگیری (73/0±05/3)، حیطه رفتارهای استاد (83/0±8/3)، حیطه ساختار دوره آموزشی (12/1±92/2)، حیطه سهولت اجرا (98/0±14/3) و حیطه تعاملات فراگیران (85/0±66/3)، گزارش شد. نتیجهگیری: فرایند یاددهی- یادگیری در بستر آموزش مجازی پیچیده است که عوامل مختلف مانند مهارت مدرس بودن و فراگیر بودن در بستر آموزش مجازی اهمیت زیادی دارد. همچنین ساختار دوره و طراحی آموزشی برای هدایت فرایند تعاملی آموزش مجازی و سهولت اجرا بر اکولوژی یادگیری مؤثر است. زیرساختهای لازم جهت تسهیل فرایند یاددهی-یادگیری لازم است در برنامهریزی توسعه آموزش مجازی موردتوجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اکولوژی محیط یادگیری، آموزش مجازی، جو آموزشی، جو کلاس آنلاین
عنوان انگلیسی
Ecology of Virtual Learning Environment in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences from Students' Viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimed to assess the ecological status of the educational environment (online) from the perspective of students in the school of PublicHealth at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. Methods: This was a descriptive cross-sectional study involving 287 undergraduate, graduate, and Ph.D. students from the School of Health, enterd via stratified random sampling. Two questionnaires about the online learning environments that were developed by Kaufmann and Chou were used in the study. The Kaufmann questionnaire included four domains: "instructor behaviors, student connectedness, course structure, and Course Clarity" and Chou's questionnaire included three domains: "Learning climate, and learning satisfaction". Data were analyzed by SPSS 21 software. Results: Our findings indicate that students viewed the ecological status of the online learning environment as moderate level. The domain ability and learning environment received a score of 3.2 ± 0.62, satisfaction with learning was rated 3.07 ± 0.73, and general learning atmosphere received a score of 3.05 ± 0.73. The teacher's behavior received 3.8 ± 0.83, the structure of the training course 2.92 ± 1.12, the ease of implementation 3.14±0.98, and the interaction of learners 3.66 ± 0.85. Conclusion: Online teaching and learning is a complex process that involves various factors such as the instructor's skills, inclusiveness, course structure, and educational design. The ease of implementation and interaction of learners are also important in the learning ecology. Therefore, it is essential to have the necessary infrastructure that facilitates the teaching-learning process when planning for the creation and development of online education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Online, Learning Environment Ecology, Virtual education, Educational Atmosphere, Class Climate
نویسندگان مقاله
حمید جعفری |
M.Sc of Human Ecology, School of Public Health, Department of Environmental Health Engineering, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
معصومه عباسی شوازی |
2Assistant Professor, Department of Health Education and Promotion, Social Determinants of Health Research Center, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
سارا جام بر سنگ |
Associate Professor, Departments of Biostatistics and Epidemiology, Center for Healthcare Data Modeling, School of Public health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه آمارزیستی و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات مدل سازی داده های سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
محمدحسن احرامپوش |
Professor, Department of Environmental Health Engineering, Environmental Science and Technology Research Center, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه مهندسی بهداشت محیط، مرکز تحقیقات علوم و فناوریهای محیطزیست، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
محمدتقی قانعیان |
Professor, Department of Environmental Health Engineering, Environmental Science and Technology Research Center, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه مهندسی بهداشت محیط، مرکز تحقیقات علوم و فناوریهای محیطزیست، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
فاطمه کشمیری |
Associate Professor, Department of Medical Education, Education Development Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات وتوسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-336-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات