این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۴۸۳-۴۹۲
عنوان فارسی
بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش از طریق روش اینفوگرافیک با روش چند رسانه ای در افزایش دانش دندانپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی بیرجند در خصوص بیماری کرونا ویروس۲۰۱۹
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دندانپزشکان در خط مقدم عفونتهای ویروسی مانند کروناویروس جدید هستند. با توجه به نیاز دندانپزشکان به افزایش دانش در خصوص بیماریهای نوظهور، این مطالعه با هدف تعیین مقایسه تاثیر آموزش از طریق روش اینفوگرافیک با روش چند رسانهای در آگاهیبخشی به دندانپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی شهر بیرجند در خصوص بیماری کرونا ویروس2019 انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه به صورت مداخلهای در سال 1400 بر روی 196 دندانپزشک و دانشجوی دندانپزشکی شهربیرجند که به طور تصادفی به گروههای آموزش به روش اینفوگرافیک (n=98) و آموزش به روش چندرسانهای (n=98) تقسیم شدند، انجام شد. محتوای آموزشی در مورد گروهها یکسان بود. آزمون 40 نمرهای قبل و بعد از مداخله آموزشی در دو گروه به عمل آمد و نتایج با استفاده از آزمون های آماری کایدو و تیمستقل در سطح معنیداری p< 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: میانگین نمرات پیشآزمون در گروه اینفوگرافیک و چندرسانهای به ترتیب 28.69±5.38 و 28.04±6.47 بود. بین نمرات دانش در دو گروه قبل از مداخله آموزشی تفاوت معناداری وجود نداشت (P=0.44). میانگین نمرات پسآزمون درگروه چندرسانه ای و اینفوگرافیک به ترتیب 38.83±1.14 و 31.11±3.19 بود. نتایج تستهای آماری نشان داد که بین نمرات دانش بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری وجود داشت (P=0.001). نتیجهگیری: آموزش چندرسانه ای نسبت به اینفوگرافیک تاثیر بیشتری در ارتقا سطح دانش دارد، بنابراین پایهگذاری این روش آموزشی توسط سیاستگذاران بهداشتی به عنوان یک روش آموزشی موثر در زمینه بیماریهای نوظهور توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانش، کووید19، آموزش اینفوگرافیک، آموزش چندرسانهای
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of the Impact of Education through the Infographic Method with the Multimedia Method in Increasing the Knowledge of Dentists and Dental Students in Birjand city Regarding the 2019 Coronavirus Disease
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Dentists are at the forefront of viral infections such as the new coronavirus. Considering the need for dentists to increase their knowledge about emerging diseases, this study compared the impact of education through the infographic with the multimedia in informing the dentists and dental students of Birjand City about the 2019 coronavirus disease. Methods: An interventional study was done in 2022 on 196 dentists and dental students in Birjand city, who were randomly divided into groups of education through infographic (n = 98) and education through multimedia (n = 98). The educational content was the same for the groups. A 40-point test was performed before and after the educational intervention, and the results were analyzed using chi-square and independent t-tests at a significance level of P < 0.05. Results: The average pre-test scores in the infographic and multimedia groups were 28.69 ± 5.38 and 28.04 ± 6.47, respectively. There was no significant difference between the knowledge scores in the two groups before the intervention (P = 0.44). The average post-test scores in the multimedia and infographic groups were 38.83 ± 1.14 and 31.11 ± 3.19, respectively. The results of the statistical tests showed that there was a significant difference between the knowledge scores after the educational intervention (P = 0.001). Conclusion: Multimedia education is more effective than infographics in improving the level of knowledge, so the establishment of this educational method by health policymakers is recommended as an effective educational method in the field of emerging diseases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
knowledge, COVID-19, infographic education, multimedia education
نویسندگان مقاله
آزاده ابراهیم زاده | Azadeh Ebrahimzadeh
Professor, School of Medicine, Department of Infectious Diseases, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشکده پزشکی، گروه بیماری های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
زهرا میرزائی | Zahra Mirzaie
Dentist, School of Dentistry, Department of Dentistry, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشکده دندانپزشکی، گروه دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
حمید صالحی نیا | Hamid Salehiniya
Assistant Professor, Social Determinants of Health Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
حمید عباس زاده | Hamid Abbaszadeh
Associate Professor, School of Dentistry, Department of Oral and Maxillofacial Pathology, Birjand university of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشکده دندانپزشکی، گروه آسیبشناسی دهان، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1386-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات