این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۵۰۵-۵۱۸
عنوان فارسی
مطالعه رضایتمندی اعضای هیئت علمی از آموزش مجازی و سامانههای آموزش الکترونیکی در دوران همه گیری کووید-۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانشگاههای علوم پزشکی کشور به توسعه آموزش الکترونیکی در شرایط بحرانی ازجمله پاندمی ویروس کووید-19، و حتی درجهت تحقق نظام یاددهی-یادگیری، نیاز مبرم دارند، لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان رضایتمندی اعضای هیأت علمی از سامانههای آموزش الکترونیکی در دوران همهگیری کووید 19 انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که بصورت مقطعی در طول سالهای 1401-1399 انجام شد. جامعه پژوهش شامل اعضای هیأت علمی دانشکدههای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران به تعداد 870 نفر بود. تعیین حجم نمونه نیز با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 265 نفر و با احتساب ضریب پاسخدهی 75% برابر 200 نفر تعیین گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته رضایتسنجی آموزشدهندگان از سامانههای آموزش مجازی بود که روایی صوری و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 25 و از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شد. نتایج: اکثریت اعضای هیأت علمی از سامانههای آفلاین و آنلاین آموزش الکترونیکی رضایت نسبی داشتند. اگرچه میزان رضایتمندی آنها از سامانه آفلاین در مقایسه با سامانههای آنلاین بیشتر بود. نتیجهگیری: وجود عواملی ازجمله سرعت پایین اینترنت میتواند با سطح رضایت مندی کاربران آموزشدهنده مرتبط باشد. لذا پیشنهاد میشود با تقویت زیرساختها و ارائه امکانات مناسب، رضایت مندی اعضای هیأت علمی دانشگاه را ارتقاء داد تا درصورت بروز مجدد بحرانها، بهرهبرداری مؤثرتری از سامانههای یادگیری الکترونیکی بعمل آید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایتمندی اعضای هیأت علمی، سامانههای آموزش مجازی، همهگیری کووید 19
عنوان انگلیسی
Investigating the Faculty Members Satisfaction from Virtual Education and Electronic Education Systems during the Covid-19 Pandemic in Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The need for medical sciences universities in Iran to develop electronic education in special conditions and crises such as epidemics and pandemics, including the COVID-19 Virus, and even in order to realize the teaching-learning systems, is so necessary. Therefore, this research aimed to determine the level of satisfaction of faculty members from E-learning systems during the COVID-19 pandemic among the selected schools in Tehran University of Medical Sciences. Methods: This research was a cross-sectional and descriptive-analytical study conducted in 2020-2022. The research population was the faculty members of selected schools of this University including 870, respectively. Sample size determination conducted by Krejcie and Morgan table consisted of 265 faculty members which was determined to be equal to 200 people by taking into account the response rate. The data collection tool was a researcher-constructed educators satisfaction with virtual learning systems questionnaire its face validity and reliability were confirmed. Results: The majority of faculty members as teaching users are relatively satisfied with electronic education and related offline and online systems. Conclusion: Regarding the current results, most of the faculty members are relatively satisfied with the electronic education system and offline and online systems. However, the Low speed of the Internet could impact educator users. Therefore, it is recommended that providing more appropriate conditions by the empowerment of infrastructure and facilities lead to faculty member's satisfaction with electronic education for better utilization in possible crises in the future.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Faculty Members Satisfaction, Virtual Learning System, COVID-19 Pandemic
نویسندگان مقاله
حسین درگاهی | Hossein Dargahi
Professor, School of Public Health, Department of Management, Policy and Health Economics, Health Information Management, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده بهداشت، گروه مدیریت، سیاست گذاری و اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
معصومه میرعشق اله | Masoumeh Mireshghollah
MSc. in Educational Management, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مدیریت آموزشی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم، پزشکی تهران، تهران، ایران
میترا ذوالفقاری | Mitra Zolfaghari
Associate Professor, School of Medicine, Department of Electronic Learning in Medical Education, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پزشکی، گروه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
کمال اعظم | Kamal Azam
Professor, School of Public Health, Department of Statistics and Epidemiology, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده بهداشت، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-978-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات