این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر بدتنظیمی هیجانی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: یک مطالعه مورد منفرد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افراد مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام.اس) اختلالات جسمی و عاطفی متعددی را تجربه میکنند. یکی از متغیرهای عاطفی که از این بیماری اثر میپذیرد، بدتنظیمی هیجانی است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر بدتنظیمی هیجانی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت. روش کار: روش تحقیق در پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی، آزمایشی از نوع تک آزمودنی با طرح ABA بود. جامعه آماری شامل تمامی افراد 20 تا 50 سال مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به انجمن ام.اس شهر تهران در سال 1401 بود. از بین آنها تعداد 5 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بر اساس ملاکهای ورود و به شیوه نمونهگیری هدفمند گزینش شدند. مداخله درمان پذیرش و تعهد برای هر بیمار در 8 جلسه 5/2 ساعتی اجرا گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جمعیتشناختی و مقیاس بدتنظیمی هیجان (DERS) بود. تحلیل دیداری دادهها در دو سطح درونموقعیتی و بینموقعیتی در نرمافزارSPSS و Excelانجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله درمان پذیرش و تعهد موجب کاهش میزان بدتنظیمی هیجانی مبتلایان به مولتیپل اسکلروزیس شد؛ به طوری که نمرات در طی 8 جلسه مداخله و مرحله پیگیری کاهش معناداری نسبت به نمرات خط پایه داشتند (05/0P<). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که درمان پذیرش و تعهد میتواند در کاهش بدتنظیمی هیجانی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس موثر باشد؛ و توصیه میگردد که درمانگران و مشاوران در راستای بهبود بدتنظیمی هیجانی این بیماران از این درمان در کنار سایر مداخلات درمانی استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان پذیرش و تعهد، بدتنظیمی هیجانی، بیماری مولتیپل اسکلروزیس
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Emotional Dysregulation in Multiple Sclerosis Patients: A Single Case Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Patients with multiple sclerosis(MS) experience many physical and emotional disorders. Therefore, this study aimed the effectiveness of acceptance and commitment therapy on emotional dysregulation in multiple sclerosis patients. Methods: The research method in present study was based on the practical aim, the experiment of type the single-subject with ABA design. The statistical population included all individuals 20 to 50 years with multiple sclerosis disorder who attended the MS Association of Tehran in 2022. Among them, 5 patients with multiple sclerosis (two men and three women) were selected based on inclusion criteria and by purposive sampling. The multiple sclerosis intervention was performed for each patient in 8 sessions of 2.5 hours. The research instrument included demographic questionnaire and difficulties in emotion regulation scale (DERS). The data were analyzed using visual analysis at both within-condition and between- condition levels in SPSS and Excel software. Results: The results showed that acceptance and commitment therapy intervention reduced the emotional dysregulation in patients with multiple sclerosis. So that the scores had a significant decrease compared to the baseline scores in the 8 intervention sessions and follow-up after the treatment (P< 0.05). Conclusions: The results of this study showed that acceptance and commitment therapy can be effective in reducing the emotional dysregulation in multiple sclerosis patients; And it is suggested that therapists and counselors use this treatment in order to improve the emotional dysregulation of these patients along with other therapeutic interventions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Acceptance and Commitment Therapy, Emotional Dysregulation, Multiple Sclerosis.
نویسندگان مقاله
معصومه علیزاده | Masoumeh Alizadeh
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
مجید محمود علیلو | Majid Mahmoud Alilou
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
عباس بخشی پور | Abbas Bakhshipour
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
منصور بیرامی | Mansour Beyrami
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2223-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات