این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مفهومپردازی سواد سلامت روان زوجی و شناسایی مؤلفه های آن: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ازدواج و رابطه زوجی از مهمترین گذارهای زندگی انسان محسوب میشود که در صورت برخورداری زوج از آگاهی، نگرش و مهارتهای زندگی زناشویی در قالب سواد سلامت روان زوجی، میتواند سلامت روان زوج را بهبود داده و تعارضات زوجی را کاهش دهد. پژوهش حاضر، با هدف مفهوم پردازی سواد سلامت روان زوجی و مؤلفه های آن انجام شد. روش: پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی از نوع تحلیل محتوا است که اطلاعات آن از طریق نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمهساختار یافته که از اواخر آبان ماه 1401 شروع و تا اواخر آذر ماه 1401 ادامه داشت، با 17 فرد متأهل به نقطه اشباع رسید. تحلیل دادهها با رویکرد تحلیل محتوای استقرایی انجام شد که پس از روی کاغذ آوردن مصاحبه های ضبط شده و عمیق شدن در تحلیل دادهها، کدهای اولیه استخراج شدند. به منظور تعیین مقولههای اصلی، کدها در چند مرحله بازبینی و دستهبندی شدند. یافتهها: از تجزیه و تحلیل دادهها، 86 کد اولیه، 28 زیرمقوله و 8 مقوله استخراج شد. این 8 مقوله شامل «سواد ارتباطی»، «سواد عاطفی»، «سواد رابطه جنسی»، «سواد رسانه»، «سواد مالی»، «سواد فرزندپروری»، «سواد حل مسئله» و «سواد مرتبط با سلامت خانواده اصلی» بودند که بهعنوان مؤلفههای «سواد سلامت روان زوجی» شناسایی شدند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش میتواند در توسعه برنامه و چشماندازهای آموزشی با هدف ارتقاء رضایت زناشویی و مشاورههای زوجی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، آموزش این مؤلفهها به زوجها، موجب پیشگیری از تعارضات جدی و افزایش رضایت در زندگی زناشویی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روان، سواد سلامت روان، زوجین، مطالعه کیفی
عنوان انگلیسی
Conceptualization of Marital Mental Health Literacy (MMHL) and exploring the components: A qualitative research
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Marriage and couple relationship are some of the most important transitions in human life. if the couple is provided with knowledge, attitude and skills of married life in the form of marital mental health literacy, their mental health is improved and the marital conflicts are reduced. The current research was conducted with the aim of conceptualizing marital mental health literacy and its components. Method: The present study is a qualitative content analysis research, the information of which was obtained through purposeful sampling and semi-structured interviews that started from the end of November 1401 and continued until the end of December 1401, The research reached the saturation point with 17 married people. Data analysis was done using the approach of inductive content analysis. Transcribing the recorded interviews and deepening the data analysis, primary codes were extracted. In order to determine the main categories, the codes were reviewed and classified in several steps. Results: From data analysis, 86 primary codes, 28 subcategories and 8 categories were extracted. These 8 categories included "Communication Literacy", "Emotional Literacy", "Sexual Relationship Literacy", "Media Literacy", "Financial Literacy", "Parenting Literacy", "Problem Solving Literacy" and "Primary Family Health Literacy". which were identified as the components of "couple mental health literacy". Conclusions: The findings of this research can be used in the development of educational programs and perspectives with the aim of improving marital satisfaction and couple counseling. Also, teaching these components to couples prevents serious conflicts and increases satisfaction in married life.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental health, mental health literacy, couples, Qualitative study.
نویسندگان مقاله
رویا رسولی | Roya Rasouli
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
آرزو ضاربی | Arezoo Zarebi
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
عباس عبداللهی | Abbas Abdollahi
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2230-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات