این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط افکار خودکشی با خودانتقادی و افسردگی در دانشجویان کارشناسی پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خودکشی از مهــم‌ترین شاخص‌های بهــداشت روانی افراد جامعه و بالاخص در میان  جوانان است که با مولفه های مختلفی در ارتباط می باشد لذا این مطالعه با هدف ارتباط افکار خودکشی با خودانتقادی و افسردگی در دانشجویان کارشناسی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفته است. روش کار: در این مطالعه مقطعی-همبستگی 371 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی  همدان در سال نحصیلی 1401 بصورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، مقیاس افکار خودکشی بک، مقیاس سطوح خودانتقادی و پرسشنامه افسردگی بک بود که به صورت خودگزارشی تکمیل گردیدند. از طریق نرم افزار  spss22 و آمار توصیفی(میانگین وانحراف معیار) و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) صورت گرفت. یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد که بین افکار خودکشی و افسردگی ارتباط قوی، مثبت و معنادار وجود داشت(001/0>p) همچنین در تست تحلیلی رگرسیون چند متغیره، متغیرمستقل افسردگی به طور معناداری، پیش بین افکار خودکشی بود(001/0>p). اما بین افکار خودکشی با خودانتقادی ارتباط معنی دار وجود نداشت(05/0p). نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان میدهد افکار خودکشی در بین دانشجویان پرستاری از فروانی بالایی برخوردار است که با  مولفه هایی مانند افسرگی و افکار خودانتقادی ارتباط دارد. ارزیابی سلامت روان دانشجویان پرستاری و اجرای مداخلات بهداشت روان برای حمایت از این گروه آسیب‌پذیر بسیار مهم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکشی، افسردگی، خودانتقادی، دانشجوی پرستاری

عنوان انگلیسی The relationship of sociality with self-criticism and depression among Bachelors’ nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Suicide is of the most important indices of mental health in society and specifically among youth that related to different components. Thus, this study was designed to explore the relationship of suicidality with self-criticism and depression among Bachelors' nursing students in Hamadan University of medical Sciences. Method: in this correlational-cross sectional study, 371 students from Nursery school, Hamadan University of Medical Sciences randomly assigned. Gathering data instruments were demographic characteristics questionnaire, Beck' Suicidal Thoughts Scale, Self-critiquing levels scale, and Beck Depression scale that filled them out by the participants.  We gathered the data by SPSS 22 and analyzed the descriptive statistics (Mean and Standard Deviation) and inferential (Pearson Correlation Coefficient and multi variate regression). Results: The Findings of the study showed that there was strong and significant relationship between suicidality and depression (p< 0.001). Furthermore, in multivariate regression analysis, depression significantly was predictive of suicidality (p< 0.001), but between suicidality with self- critiquing, there was no significant relationship (p>0.05) and in multi variate regression, self- critiquing variable significantly was predictive of suicidality (p< 0.05). Conclusion: the results of the study show that suicidality among Bachelor's Nursery students is high significant that related to depression and self-critiquing. The evaluation of student mental health and administering mental health interventions for those students are most significant.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Suicide, depression, Self-Critiquing, Nursery Students

نویسندگان مقاله پریسا امیری مصور | Parisa Amiri Mosavar
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

فرشید شمسائی | Farshid Shamsaei
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

عفت صادقیان | efat Sadeghian
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

لیلی تاپاک | Lili Tapak
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

لطیف مرادویسی | Latif Moradvisi
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-41-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات