این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیرآموزش مدیریت هیجان بیش ا براز شده برخستگی روانی ناشی از بحران کووید-۱۹ و کیفیت تعامل مادر- کودک در مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خستگی روانی ناشی از بحران کووید 19 و کیفیت تعامل مادر- کودک از چالش‌های اصلی مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی می‌باشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده با استفاده از رویکرد بوم شناختی تعاملی بر خستگی روانی ناشی از بحران کووید 19 و کیفیت تعامل مادر- کودک در مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی انجام شد. روش‌کار: مطالعه حاضر یک طرح نیمه آزمایشی با پیش­آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی مراکز درمانی و توانبخشی شهر تهران در سال 1400 بود. از بین جامعه هدف، تعداد 14 آزمودنی از مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره ارغوان، با روش نمونه گیری داوطبانه به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش (7نفر) و کنترل (7 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. گروه آزمایش طی 13 جلسه 45 دقیقه­ای تحت برنامه آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده مبتنی بر رویکرد بوم شناختی تعاملی قرار گرفت اما بر گروه کنترل هیچ مداخله­ای صورت نگرفت. هر دو گروه (کنترل و آزمایش) قبل و بعد از مداخله به مقیاس خستگی  چالدر و همکاران (1993) و مقیاس والد- کودک پیانتا (1994) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم­افزار SPSS  نسخه­ی 23 استفاده شد. یافته‌ها: بین میانگین نمره­های پس­آزمون گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی­داری وجود داشت، بدین ترتیب که آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده موجب کاهش خستگی روانی (018/0=P و 544/18=F)، کاهش تعارض (899/5=F، 038/0P=)، افزایش نزدیکی (699/5=F، 041/0P=)، کاهش وابستگی (394/5=F، 045/0P=) در مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی در گروه مداخله شد. نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده از این پژوهش مبنی بر اثربخش بودن آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده با استفاده از رویکرد بوم شناختی تعاملی ، شایسته است درمانگران و متخصصان اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی، آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده با استفاده از رویکرد بوم شناختی تعاملی در اولویت آموزشی این مادران قرار دهند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعامل مادر- کودک ، خستگی روانی ، رویکرد بوم شناختی تعاملی، مدیریت هیجان بیش ابراز شده.

عنوان انگلیسی The effect of emotional management training on mental upheaval caused by the Covid-19 crisis and the quality of mother-child interaction in mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله   Introduction: Mental fatigue caused by the Covid-19 crisis and the quality of mother-child interaction are among the main challenges faced by mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder. so, The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of overexpressed emotion management training using an interactive ecological approach on mental fatigue caused by the Covid-19 crisis and the quality of mother-child interaction in mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder. Methods: The present study was a semi-experimental design with pre-test-post-test type. The statistical population of this research included all the mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder in the treatment and rehabilitation centers of Tehran in 1400. From among the target population, 14 subjects from Arghavan Psychology and Counseling Service Center were selected as the research sample by voluntary sampling method and randomly assigned to two experimental (7 people) and control (7 people) groups. During 13 sessions of 45 minutes, the experimental group was subjected to an overexpressed emotion management training program based on an interactive ecological approach, but no intervention was done on the control group. Both groups (control and experimental) responded to the Chaldor Fatigue Scale et al (1993)  and Pianta Parent-Child Scale (1994) before and after the intervention. To analyze the data, the method of multivariate analysis of covariance was used using SPSS version 23 software. Results: There was a significant difference between the average post-test scores of the intervention group and the control group, so that overexpressed emotion management training reduced mental fatigue (P=0.018 and F=18.544), reduced conflict (899 F=5.038, P=0.038), increased closeness (F=5.699, P=0.041), decreased dependence (F=5.394, P=0.045) in mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder in The group intervened. Conclusions: Considering the results obtained from this research on the effectiveness of overexpressed emotion management training using an interactive ecological approach, it is appropriate for therapists and specialists of attention deficit/hyperactivity disorder to train overexpressed emotion management using the approach Put interactive ecology in the educational priority of these mothers.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mother-child interaction, mental fatigue, interactive ecological approach, overexpressed emotion management.

نویسندگان مقاله مریم نوروزی | Maryam Norouzi
Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

پرویز شریفی درآمدی | Parviz sharifidaramadi
Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

سعید رضایی | Saeed Rezayi
Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2190-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات