این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۲۱-۳۰

عنوان فارسی اثربخشی مداخله بازی درمانی مبتنی بر قصه بر بازداری پاسخ و تنظیم هیجان در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله بازی درمانی مبتنی بر قصه بر بازداری پاسخ و تنظیم هیجان در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان 9-12 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی شهر تهران در سال 1401 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) از جامعه آماریبود که  به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش جایدهی شدند. برای گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه ای جلسات بازی درمانی مبتنی بر قصه انجام شد. در این پژوهش، برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس درجه­بندی رفتار کودکان (سوانسون و همکاران، 1980، CBRS)، آزمون استروپ ماه و خورشید (آرشی بالد و کرنز، 1990، SMST) و سیاهه تنظیم هیجان (شیلد و سیچتی، 1998، ERC) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده­های بدست آمده، از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته­ها نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون تفاوت معناداری بین پس آزمون گروه آزمایش و گواه در بازداری پاسخ و تنظیم هیجان وجود داشت(01/0P<). با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، می­توان نتیجه گرفت بازی درمانی مبتنی بر قصه منجر به بهبود بازداری پاسخ و تنظیم هیجان در در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی، بازداری پاسخ، بازی درمانی مبتنی بر قصه، تنظیم هیجان.

عنوان انگلیسی effectiveness of story-based play therapy intervention on response inhibition and emotion regulation in children with attention deficit/hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of story-based play therapy intervention on response inhibition and emotion regulation in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. The research design was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research included all 9-12-year-old children with attention-deficit/hyperactivity disorder in Tehran in 2022. The sample size includes 30 people (15 people in the experimental group and 15 people in the control group) from the statistical population were selected by the available sampling method and were divided into two control and experimental groups. For the experimental group, 8 60-minute story-based play therapy sessions were conducted. In this research, the Child Behavior Rating Scale (Swanson et al, 1980, CBRS), Moon and Sun Stroop Test (Archibald & Kerns, 1990, SMST), and the Emotion Regulation Checklist (Shield and Kiketi, 1998, ERC) were used to collect data. Multivariate analysis of the covariance test was used to analyze the obtained data statistically. The findings showed that by controlling the effect of the pre-test, there was a significant difference between the post-test of the experimental and control groups in response inhibition and emotion regulation (P< 0.01). According to the results of this study, it can be concluded that story-based play therapy improves response inhibition and emotion regulation in children with attention-deficit/hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله attention deficit/hyperactivity disorder, response inhibition, story-based play therapy ,emotion regulation.

نویسندگان مقاله معصومه گلشنی جورشری | Masoumeh Golshani Jorshari
Ph.D. student, Department of Psychology and Exceptional Child Education, Allameh Tabataba&apos;i University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

‪سعید رضایی | Saeed Rezayi
Associate Professor, Department of Psychology and Exceptional Child Education, Allameh Tabataba&apos;i University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5838-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تحولی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات