این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۴۱-۵۲

عنوان فارسی پیش‌بینی نشانگان افسردگی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و کمال‌گرایی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش پیش‌بینی نشانگان افسردگی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و کمال‌گرایی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم بود. این پژوهش یک مطالعه مقطعی-توصیفی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آنان تعداد 368 دانش‌آموز از ده مدرسه با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ پنج عامل شخصیت کاستا و مک‌کری (FPQ، 2004)، پرسشنامه افسردگی بک (BDI، 1996) و مقیاس کمال‌گرایی هویت و فلت (MPS، 1991) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد از ویژگی‌های شخصیتی، روان‌رنجورخویی و باوجدان بودن و از میان مولفه‌های کمال‌گرایی نیز، دیگرمدار و  جامعه‌مدار با نشانگان افسردگی دارای رابطه مثبت و معنادار با بودند. همچنین ویژگی‌های شخصیتی 1/30 درصد و کمالگرایی 14 درصد از واریانس نشانگان افسردگی را تبیین و پیش‌بینی نمودند (001/. P<). با توجه به نتایج به‌دست آمده درنظرگرفتن ویژگی‌های شخصیتی و کمال‌گرایی در زمینه‌ی پیشگیری، تشخیص و درمان نشانه‌های افسردگی مؤثر بوده و لازم است در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش‌آموزان، کمال‌گرایی، نشانگان افسردگی، ویژگی‌های شخصیتی.

عنوان انگلیسی Predicting Depression Symptoms based on Personality traits and Perfectionism in Secondary High School Students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to predict depression symptoms based on personality traits and perfectionism in secondary high school students. This study was descriptive and cross-sectional and its statistical population was all secondary high school students of Rasht City In the academic year 2022-2023, 368 students from 10 schools were selected using a multi-stage cluster sampling method. In order to collect data, Costa and McCrea's Five Personality Factors (FPQ) (2004), the Beck depression questionnaire (BDI) (1996), and Hewitt and Felt perfectionism scale (MPS) (1991) were used. The collected data were analyzed using Pearson's correlation test and Simultaneous regression. The results showed that among personality traits, neuroticism, and conscientiousness, and among the components of perfectionism, other-oriented and social-oriented had a positive and significant relationship with depressive symptoms. Also, personality traits 30/1% and perfectionism 14% explained and predicted the variance of depression symptoms (P< 0/001). According to the obtained results, considering personality traits and perfectionism in the field of prevention, diagnosis, and treatment of depression symptoms is effective and it is necessary to be considered in the formulation of preventive and therapeutic interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students, perfectionism, depression syndrome, personality traits.

نویسندگان مقاله علی رسولی فشتمی | Ali Rasouli Fashtami
PhD of psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.

پریسا مرادی کلارده | Parisa Moradi Kelardeh
PhD student of psychology, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

محمد نریمانی | Mohammad Narimani
Professor of Psychology, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

ام کلثوم غلامی کفترودی | Omkolsom Gholami Kaftarodi
Department of Psychology, Koshyar Institute of Higher Education​​​​​​​, Rasht, Guilan, Iran.
گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی کوشیار رشت، گیلان، ایران.

تورج هاشمی | Touraj Hashemi
Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3781-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات