این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۱۸۳-۱۹۲

عنوان فارسی پیش ‌بینی رفتارهای پرخطر بر اساس روابط والد- فرزند با میانجی‌گری ذهن آگاهی در نوجوانان پسر
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین کیفیت روابط والد-فرزند و رفتارهای پرخطر در نوجوانان پسر انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان پسر دوره اول و دوم متوسطه مدارس دولتی رشت در سال تحصیلی 1401-1402 بودند که تعداد 215 نفر، به شیوه نمونه­گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایران (IARS) علی زاده محمدی و احمدآبادی (1387)، مقیاس ارزیابی رابطه والد– فرزند (PCRS) مارک و همکاران (1983)، و فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ (FMI-SF) والش و همکاران (2006) بودند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم کیفیت ارتباط با پدر و مادر بر رفتارهای پرخطر و ذهن آگاهی معنادار بود؛ نتایج دیگری نشان داد که اثر مستقیم ذهن آگاهی بر رفتارهای پرخطر معنادار بود (05/0>P). همچنین مشخص شد نقش میانجی ذهن آگاهی بین کیفیت روابط پدر و مادر بر رفتارهای پرخطر معنادار بود (05/0>P)؛ در واقع متغیر ذهن آگاهی بین کیفیت روابط والد-فرزند و رفتارهای پرخطر نقش میانجی جزئی دارد.  مدل پیشنهادی پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بر این اساس می­توان نتیجه گرفت که کیفیت تعامل والد- فرزند می­تواند منجر به افزایش ذهن­اگاهی در نوجوانان شده و در نتیجه به عنوان یک عامل محافظتی در برابر رفتارهای پرخطر در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن آگاهی، رفتارهای پرخطر، روابط والد- فرزند، نوجوان.

عنوان انگلیسی Predicting risky behaviors based on parent-child relationships with the mediation of mindfulness in male adolescents
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted with the aim of investigating the mediating role of mindfulness in the relationship between the quality of parent-child relationships and risky behaviors in male adolescents. The descriptive-correlational research method was structural equation modeling. The statistical population of the research was all the male adolescents in the first and second year of public schools in Rasht in the academic year 1401-1402, 215 of whom were selected by non-random sampling method. The research tools were the Iranian Adolescent Risk Scale (IARS) by Alizadeh Mohammadi and Ahmadabadi (2007), the Parent-Child Relationship Assessment Scale (PCRS) by Mark et al. (1983) and the Freiburg Mindfulness Questionnaire (FMI-SF) by Walach et al (2006). The structural equation analysis method was used to analyze the data. The results showed that the direct effect of the quality of communication with parents on high-risk behaviors and mindfulness was significant; Other results showed that the direct effect of mindfulness on risky behaviors was significant (P< 0.05). It was also found that the mediating role of mindfulness between the quality of father-mother relationships on high-risk behaviors was significant (P< 0.05); In fact, the variable of mindfulness plays a partial mediating role between the quality of parent-child relationships and risky behaviors. The proposed research model had an acceptable fit. Based on this, it can be concluded that the quality of parent-child interaction can lead to an increase in self-awareness in teenagers, and as a result, it can be considered a protective factor against high-risk behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness, Risky behaviors, parent-child relationships, adolescent.

نویسندگان مقاله سینا جانعلی زاده چناری | Sina Janali Zadeh Chenari
M.A. of Family Counseling, Department of Counseling, University of Guilan, Rasht, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

زینب آور | Zeynab Avar
M.A. in General Psychology, Department of Psychology, Tankabon Branch, Islamic Azad University, Tankabon, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

فاطمه رحمتی توسه کله | Fatemeh Rahmati Tosehkaleh
M.A. of General Psychology, Department of Psychology, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

سجاد سعادت | Sajjad Saadat
PhD in Psychology, Neuroscience Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
دکترای تخصصی روانشناسی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9375-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات