این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۱۹۳-۲۰۲

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر تاب‌آوری و مهارت‌های ارتباطی نوجوانان پسر در دوران کرونا
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر مهارت های ارتباطی و تاب آوری نوجوانان پسر در دوران کرونا انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر دوره‌ی دوم متوسطه در حال تحصیل شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از میان آنها 30 نفر از دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی کوئین دام (CSTR 2004) و پرسشنامه‌ی تاب‌آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC 2003) استفاده شد. جلسات آموزش مهارت‌های زندگی در 12 جلسه، هر هفته دو جلسه و هر جلسه 90 دقیقه به صورت گروهی تنظیم شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین نمرات مهارت‌های ارتباطی و تاب‌آوری در پس‌آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در سطح 05/0 تفاوت معناداری وجود دارد و نوجوانان گروه آزمایش نسبت به نوجوانان گروه گواه، مهارت های ارتباطی و تاب آوری بالاتری نشان دادند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت های ارتباطی، تاب آوری، نوجوانان.

عنوان انگلیسی The effect of life skills training on the resilience and communication skills of adolescent boys in the Corona era
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of life skills training on communication skills and resilience of male adolescents in the Corona era. The method of the current research was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research included male students in the second year of high school studying in Tehran in the academic year 2021-2022, among them 30 students were selected as a sample using the available sampling method and randomly divided into two groups of 15 people (15 people The experimental group and 15 people of the control group) were replaced. To collect data, Queen Dam's Communication Skills Questionnaire (CSTR 2004) and Connor and Davidson's Resilience Questionnaire (CD-RISC 2003) were used. Life skills training sessions were arranged in 12 sessions, two sessions per week each session lasting 90 minutes. Data were analyzed through multivariate analysis of covariance. The results of data analysis showed that by controlling the effect of the pre-test, there is a significant difference between the mean scores of communication skills and resilience in the post-test of the two experimental and control groups at the level of 0.05, and teenagers in the experimental group have higher communication skills and resilience than teenagers in the control group. Showed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله teaching life skills, communication skills, resilience, teenagers.

نویسندگان مقاله مونا مبینی | Mona Mobayeni
M.A Counseling and Guidance, Islamic Azad University West Tehran Branch, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.

فاطمه تقی‌یار | Fatemeh Taghiyar
M.A Counseling, Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران.

مژگان پوردل | Mozhgan Pourdel
PhD student of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5621-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات