این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۲۰۳-۲۱۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئله بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و منبع کنترل دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش روش مهارت‌های حل مسئله بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و منبع کنترل دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (30 نفر) و گروه گواه (30 نفر) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس اضطراب امتحان (TAS، ساراسون، 1998)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (ASQ، مک‌ایلروری و بانتینگ، 2002) و پرسشنامه منبع کنترل (SCQ، راتر، 1996) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون اضطراب امتحان، خودکارآمدی و منبع کنترل در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادری در سطح (01/0>P) وجود دارد.  در واقع آموزش مهارت حل مسئله باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی و منبع کنترل درونی می‌شود. همچنین آموزش مهارت حل مسئله باعث کاهش اضطراب امتحان و منبع کنترل بیرونی در دانش‌آموزان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب امتحان، خودکارآمدی، منبع کنترل.

عنوان انگلیسی The effectiveness of problem solving skills training on exam anxiety, self-efficacy and source of control of male secondary school students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was to determine the effectiveness of teaching problem-solving skills on exam anxiety, self-efficacy, and locus of control of male second-year high school students. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population was the male students in the second year of middle school in Tabriz city in the academic year 2021-2022, from which 60 students were selected by multi-stage random sampling and randomly divided into 2 experimental groups (30 people) and a control group (30 people). were placed The test anxiety scale (TAS, Sarason, 1998), academic self-efficacy questionnaire (ASQ, McIlroy and Bunting, 2002), and locus of control questionnaire (SCQ, Rutter, 1996) were used to collect data. Data analysis was done using analysis of the covariance test. The results of the research showed that by controlling the pre-test effect, there is a significant difference between the post-test mean of test anxiety, self-efficacy, and source of control in the two test and control groups (P< 0.01). In fact, teaching problem-solving skills increases academic self-efficacy and the source of internal control. Also, teaching problem-solving skills reduces exam anxiety and the source of external control in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Test anxiety, self-efficacy, locus of control.

نویسندگان مقاله پریسا اصغرشایان | Parisa Asgarshyan
MA in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology Shahid Madani University of Azarbaijan, Tabriz, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

الهام خیری | Elham Kheyri
MA, Department of General Psychology, Ahar Branch, Ahar Islamic Azad University, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، واحد اهر دانشگاه آزاد اسلامی اهر، ایران.

نجیبه بیاضی | Najibeh Bayazi
PhD student of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

بهزاد اصغرشایان | Behzad Asgarshyan
MA, Bacteriology Urmia University, Urmia, Iran.
کارشناسی ارشد، باکتری شناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

فریبا اصغرشایان | Fariba Asgarshyan
M. A., Family Counseling, Shabestar Branch, Shabestar Islamic Azad University, Iran.
کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، واحد شبستر دانشگاه آزاد اسلامی شبستر، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9080-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات