این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه میزان حساسیت اخلاقی حرفه ای پرستاران شاغل با دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ماهیت حرفه­ی پرستاری به گونه­ای است که توانایی حساسیت نسبت به مسائل اخلاقی بسیار حائز اهمیت می­باشد. حساسیت اخلاقی به معنای توانایی تشخیص تعارضات اخلاقی، درک صحیح موقعیت­های اخلاقی و آگاهی از عواقب اخلاقی تصمیمات اتخاذ شده می­باشد.[r1]  از [r2]  آنجاییکه قرار گرفتن در محیط بالین به عنوان یک پرستار و در محیط آموزشی به عنوان یک دانشجوی پرستاری، هر کدام به نحوی می­توانند بر حساسیت اخلاقی حرفه­ای تأثیر بگذارند؛ لذا این مطالعه با هدف مقایسه میزان حساسیت اخلاقی [r3] حرفه­ای پرستاران شاغل با دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1399 در  آذر ماه انجام گرفت. روش: در این مطالعه ­ی توصیفی مقطعی 130 دانشجوی سال آخر پرستاری و 140 پرستار شاغل در بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده­ها با پرسشنامه­های جمعیت شناختی و حساسیت اخلاقی لوتزن (Lutzen) انجام شد. داده ­ها توسط نرم افزار SPSS نسخه­ ی 16 با شاخص­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار تحلیلی (تی مستقل، آنالیز واریانس یک­طرفه و پیرسون) مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها:میانگین نمره و انحراف معیار حساسیت اخلاقی در پرستاران شاغل (50/11±01/64) و دانشجویان پرستاری (57/13±42/60) از 100 بدست آمد که از نظر آماری تفاوت معنی ­دار بود (01/0P=). در هر دو گروه میانگین نمره­ی حساسیت اخلاقی در حیطه­ ی «صداقت و خیر خواهی» بالاترین نمره و حیطه­ی «استفاده از دانش حرفه­ای» کمترین نمره را داشت.  نتیجه­ گیری: براساس یافته­ ها[r4] ، سطح حساسیت اخلاقی در هر دو گروه دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل متوسط بدست آمد. با توجه به اهمیت حساسیت اخلاقی و تأثیر آن بر روی افزایش کیفیت مراقبتی، لازم است آموزش و نظارت­های لازم در جهت رعایت کدهای اخلاقی پرستاری برای دانشجویان و پرستاران شاغل جهت ارتقاء سطح حساسیت اخلاقی آنان صورت پذیرد[r5] .  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حساسیت اخلاقی، اصول اخلاقی، پرستار، دانشجوی پرستاری

عنوان انگلیسی Comparison of nurses' professional moral sensitivity with nursing students in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd in 2020
چکیده انگلیسی مقاله The nature of the nursing profession is such that the ability to be sensitive to ethical issues is very important. Whereas being in a clinical setting as a nurse and in an educational setting as a nursing student can each affect professional ethics in some way; Therefore, this study was conducted to compare the moral sensitivity of nurses and nursing students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd in 1399.This study is a descriptive cross-sectional study. 130 final year nursing students and 140 nurses working in hospitals affiliated to Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd were selected by using available sampling method. Data were collected using demographic and ethical sensitivity questionnaires of Lutzen by self-reporting method. Data were analyzed by SPSS software version 18 and descriptive statistics, t-test and ANOVA. Mean score and standard deviation of moral sensitivity score in nurses (50/01±11/64)  and nursing students (57/42±13/60)  were obtained from 100 which was statistically significant difference (P = 0.01). Among students and nurses, the mean score of moral sensitivity in the field of "honesty and benevolence" had the highest score and the field of "use of professional knowledge" had the lowest score.The level of moral sensitivity was moderate in both groups of nursing students and nurses. Due to the importance of moral sensitivity and its effect on increasing the quality of care, it is necessary to provide the necessary training in this field among students and nurses to improve the level of moral sensitivity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nurse, Nursing student, Ethical sensitivity, Ethics fundamental 

نویسندگان مقاله خدیجه نصیریانی | khadijeh nasiriani
hid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،ایران

عهدیه بحری | ahdie bahri
hid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،ایران

نجمه زمانی | najmeh zamani
hid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،ایران

سیده الهام فضل جو | seyedeh elham fazljoo
hid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4995-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده تئوریهای پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات