این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی و روانسنجی پرسشنامه چالش های آموزش پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دوره آموزشی پرستاری، با چالش هایی روبرو است که با شناسائی صحیح ممکن است با تمهیداتی ساده و کم هزینه حل شوند. در غیر اینصورت، چالش ها به بحران تبدیل شده و حل آنها دشوار و هزینه آن بسیار خواهد بود. با این وجود، ابزاری برای بررسی چالش های آموزش پرستاری در ایران در دسترس نیست. روش: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی است که در طی دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، عبارات پرسش نامه با استفاده از مصاحبه کیفی مطالعه، همچنین بررسی متون معتبر و مرتبط با موضوع پژوهش، تدوین شد. در مرحله بعد طی یک مطالعه روش شناختی ویژگی های روانسنجی پرسش نامه با استفاده از روائی های صوری، محتوا (CVR & CVI) و تحلیل عاملی اکتشافی، همچنین پایایی با روش های  همسانی درونی و ثبات تعیین شد. یافته ها: استخر گویه ها شامل 30  عبارت استخراج شد.  پس از تعیین روایی صوری، روائی محتوا کیفی و کمی  ، تعداد عبارات پرسشنامه به 28 مورد کاهش یافت. نتیجه تحلیل عامل اکتشافی این پرسشنامه، سه عامل شامل "چرخه آموزشی معیوب"، "چالش ساختار آموزشی" و "نادیده گرفتن فراگیر به عنوان عضوی از خانواده آموزش" این سه عامل در مجموع 01/72 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ، 865/0 و ثبات از طریق آزمون مجدد با آزمون همبستگی درون طبقه ای  8/0  بود. نتیجه گیری: با توجه به روایی و پایایی مطلوب پرسشنامه27 گویه ای چالش های آموزش پرستاری، بکارگیری آن توسط محققین، توصیه می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چالش، آموزش پرستاری، روانسنجی، پرسشنامه، ایران

عنوان انگلیسی Design and psychometrics of nursing education challenges questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The nursing education course faces challenges that can be solved with simple and low-cost measures if properly identified. Otherwise, the challenges will turn into a crisis and their solution will be difficult and costly. However, there is no tool available to examine the challenges of nursing education in Iran. Method: This research is a combined study that was conducted in two stages. In the first stage, the terms of the questionnaire were compiled using the qualitative interview of the study, as well as the review of authentic texts related to the topic of the research. In the next step, during a methodological study, the psychometric characteristics of the questionnaire were determined using face validity, content (CVR & CVI) and exploratory factor analysis, as well as reliability with internal consistency and stability methods. Results: The pool of items including 30 expressions was extracted. After determining face validity, qualitative and quantitative content validity, the number of questionnaire statements was reduced to 28 items. The result of the exploratory factor analysis of this questionnaire, three factors including "defective educational cycle", "educational structure challenge" and "overall neglect as a member of the education family", these three factors explained a total of 72.01% of the variance of the entire test. Cronbach's alpha coefficient was 0.865 and the stability through retest with intraclass correlation test was 0.8. Conclusion: Considering the desired validity and reliability of the 27-item questionnaire of nursing education challenges, its use by researchers is recommended.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله challenge, nursing education, psychometrics, questionnaire, Iran

نویسندگان مقاله علیرضا نیکبخت | Alireza nikbakht
TUMS
علوم پزشکی تهران

عباس عبادی | abbas ebadi
Baghaitallah university
دانشگاه علم پزشکی بقیه الله

مسعود فلاحی خشکناب | Masoud Fallahi-Khoshknab
walfare uni
دانشگاه توانبخشی

سهیل نجفی | soheil Najafi
Baghaitallah university
دانشگاه علم پزشکی بقیه الله

فریده یغمائی | Faride Yaghmaie
eslamic azad uni.Zanjan
دانشگاه آزاد اسلامی زنجان

فاطمه الحانی | fateme alhani
Tarbiat modares uni
دانشگاه تربیت مدرس

عاطفه واعظی | atefe vaezi
ZUMS
دانشگاه علوم پزشکی زنحان

منصوره سپهری نیا | mansoreh sepehrinia
ZUMS
دانشگاه علوم پزشکی زنحان

محبوبه شالی | mahboobeh shali
TUMS
علوم پزشکی تهران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5705-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات