این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مدیریت سازمان های دولتی
، جلد ۱۱، شماره ۳ (پیاپی ۴۳)، صفحات ۳۵-۵۲
عنوان فارسی
مطالعه مولفههای سیاستگذاری در اقتصاد شهریه در بخش دولتی: فراترکیب مطالعات منتخب
چکیده فارسی مقاله
امروزه، دولتها در بخش تامین مالی آموزشعالی در سطح جهان با کمبودهای مالی شدیدی مواجه شدهاند. بنابراین، بنا بر ضرورت سیاست شهریه را در آموزش عالی وضع کردهاند و همواره به دنبال راهبردهای برای افزایش اثربخشی این سیاست هستند. بر این اساس، هدف پژوهش پیشرو، مطالعه مولفههای سیاستگذاری در اقتصاد شهریه در بخش دولتی میباشد. این پژوهش در دو مرحله انجام شده است. در مرحله نخست، با بکارگیری روش فراترکیب مولفههای سیاستگذاری شهریه در نظام آموزش عالی استخراج شد. بدین منظور، کلیدواژههای تخصصی پژوهش در پایگاههای معتبر علمی در بازه زمانی (1990-2021) جستجو شدند. در نهایت از میان 229 مقاله 107 مقاله وارد تحلیل نهایی شدند. در مرحله دوم، با بکارگیری تکنیک آنتروپی شانون یافتههای بخش کیفی وزندهی شدند. در مجموع، هفت مولفه تعیینکننده سیاستگذاری شهریه؛ دانشجو (فردی، خانوادگی)؛ دانشگاه (پیچیدگی در قیمت گذاری شهریه، تنوع و تکثر سیاستهای دانشگاه، کیفیت علمی دانشگاه)؛ آموزشعالی (رهبری در آموزشعالی، قوانین و مقررات در آموزشعالی)؛ استان (سازوکارهای قانونی و سیاستی استانها، سازوکارهای مشارکتی و حمایتی استانها)؛ حکمرانی کلان (حکمرانی خوب، قوانین و مقررات کلان) و محیطی (هنجارهای فرهنگی، هنجارهای اجتماعی) شناسایی شدند. از این میان، مولفه دانشجویی و محیطی وزن بیشتری نسبت به دیگر مولفهها داشتند. در پایان، راهکارهای برای نظام آموزش عالی از جمله در نظر داشتن مفهوم شهریه افتراقی به معنی توجه به عوامل گوناگون در تعیین سیاستهای شهریه بر اساس نرخ بازده رشتههای تحصیلی، مقطع و منطقه جغرافیایی و غیره بیان شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزشعالی، آنتروپی شانون، سیاستگذاری آموزشعالی، شهریه، فراترکیب،
عنوان انگلیسی
The study of Policy Components in the Tuition Economy in the Public Sector: a Meta-synthesis of Selected Studies
چکیده انگلیسی مقاله
Today, governments are facing severe financial shortfalls in financing higher education globally. Therefore, due to the necessity, they have established the tuition policy in higher education and are always looking for strategies to increase the effectiveness of this policy. Based on this, the upcoming research aims to study the policy components of the tuition economy in the public sector. This research was done in two stages. In the first stage, the components of tuition policy in the higher education system were extracted using the Meta-synthesis method. For this purpose, specialized research keywords were searched in reliable scientific databases in the period (1990-2021). Finally, among 229 articles, 107 articles were included in the final analysis. In the second step, the qualitative section's findings were weighted using the Shannon entropy technique. In total, seven determining components of tuition policy; student (individual, family); University (complexity in tuition pricing, diversity and a plurality of university policies, academic quality of the university); Higher education (leadership in higher education, rules, and regulations in higher education); State (legal and political mechanisms of State, collaborative and supportive mechanisms of State); Macro governance (good governance, macro laws, and regulations) and environmental (cultural norms, social norms) were identified. The student and environmental components had more weight than other components. In the end, the solutions for the higher education system were stated, including considering the concept of differential tuition, which means paying attention to various factors in determining tuition policies based on the rate of return of academic fields, degrees, geographical region, etc.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزشعالی, آنتروپی شانون, سیاستگذاری آموزشعالی, شهریه, فراترکیب
نویسندگان مقاله
ابراهیم خدایی |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
غلامرضا گرایی نژاد |
استادیار دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
احمد کیخا |
دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدة علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_10077_cc15b00b52b10c3fe7a73555e998df6f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات